Da Kristin Halvorsen (SV) ble finansminister for fire år siden, var det mange som lurte på hva de hadde i vente.

Les også: - Jeg er livredd Kristin Halvorsen

Med combacket til finansministeren fra 1990-96, Sigbjørn Johnsen, er det mer sak enn person som diskuteres fra dag én.

- Hans største utfordring blir kanskje å trekke tilbake stimulansen vi nå har hatt under resesjonen, sier sjeføkonom i Handelsbanken, Knut Anton Mork til DN.no.

Kristin Halvorsen klarte under høykonjunkturen nesten å følge den såkalte handlingsregelen - at man over tid kun bruker realavkastningen i oljefondet, satt til fire prosent.

 

Men i finanskrisebudsjettet hun overlater til Sigbjørn Johnsen legges det opp til drøyt 40 prosent større forbruk av oljepenger enn denne regelen "tillater".

Se også DN tv: Pøser ut oljepenger

- Klar over ansvaret vi har
Den nye finansministeren er fullstendig innforstått med at et slikt overforbruk kan få negative konsekvenser for landet på sikt.

- Jeg tenker jo mitt om det, men det skal jeg komme tilbake til. Vi er klar over det ansvaret vi alle har her, sa Johnsen til journalistene som ventet utenfor slottet etter utnevnelsen av den nye regjeringen i Kongen i statsråd.

- Har du som mål å følge handlingsregelen fremover?

- Den ligger jo der, og det er det jeg sier om det nå, sier Johnsen til DN.no.

En av konsekvensene av for ekspansive statsbudsjett er at renten kan bli ytterligere presset oppover. I Sigbjørn Johnsens forrige periode som finansminister ble styringsrenten nesten halvvert fra 8,5 prosent til 4,5 prosent.

Nå er ikke spørsmålet om Johnsen klarer å gjenta suksessen, men i hvilken grad man klarer å hindre enda større renteoppgang enn nødvendig.

- Renten er jo rimelig lav i dag, da, nøyer Johnsen seg med å understreke i dag.

Må slutte å sløse
Knut Anton Mork i Handelsbanken mener Norge også står overfor en annen stor utfordring på litt lengre sikt, som dagens finanspolitikk absolutt bør ta hensyn til allerede nå.

- Noe av det vi ser på som den største utfordringen de neste 20 årene er den finansielle belastningen som følge av eldrebølgen i kombinasjon med at oljealderen drar seg mot slutten. Ikke bare blir det da mindre olje, men olje slutter også å være vekstmotor i norsk økonomi, påpeker Mork.

- Og dette bør den nye finansministeren ta med i betraktningen når han syr sammen budsjettene de neste årene?

- Ja, det har absolutt noe å si. Vi har vent oss til en veldig rik stat, der vi kan tillate oss å være veldig ineffektive uten at det gjør noe. Men forberedelsene på de neste 20 årene bør begynne så snart som mulig, oppfordrer Mork.

En milliard nihundreogénogåttitusen kroner og seksti øre
Sigbjørn Johnsen understreker at han ikke er ukjent med tanken om å sette av nok "pæng på bok" til fremtidige utgifter.

- Jeg husker godt den gangen jeg satte inn de første pengene på oljefondet i mai 1996. En milliard nihundreogenogåttitusen kroner og seksti øre, om jeg ikke tar helt feil. I dag er det jo mye mer, så det har vært et eventyr, sier Johnsen.

Men han legger raskt til at det ikke bare handler om å spare penger i tiden fremover.

- Situasjonen i arbeidsmarkedet både i privat og offentlig sektor blir veldig krevende fremover. Det å sørge for at vi får nok arbeidskraft til å utføre oppgavene blir en utfordring. Det blir veldig viktig at vi passer på den fastlandssektoren vi har, for på ett eller annet tidspunkt går oljeinntektene ned, sier Johnsen.

Han sier seg samtidig helt enig med dem som forventer at dagens finanspolitikk tilpasses den virkelighet Norge står overfor også etter at den nye regjeringen har gjort sitt om fire år.

- Selvsagt er det viktig å tenke langt fremover i den økonomiske politikken. Det vi gjør i dag får stor betydning, sier Johnsen.

Les også: Her er den nye regjeringen

Diskutér saken under.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.