Alle skal få si sitt, og snøscootersaken skal opp for Stortinget før noe vedtas, lover miljøvernminister Tine Sundtoft (H). Hun blir møtt med dyp mistillit.

Statsråden går nå i rette med organisasjonene som mandag samlet seg i Oslo til krisemøte i protest mot utvidelsen av forsøksordningen med fornøyelseskjøring med snøscooter. Alle kommuner som vil være med, får lov. Det vil si totalt 105 kommuner, og ifølge kritikerne er det så å si alle kommuner i landet der det er mulig å drive fornøyelseskjøring med snøscooter.

– En forsøksordning er en forsøksordning. Den er tidsbegrenset og brukes til å høste erf#229er. Endelige forslag til permanente endringer skal ut på bred høring og skal selvfølgelig legges fram for Stortinget på vanlig måte, sier Tine Sundtoft til NTB.

Departementet opplyser at forsøksordningen skal vare fra 2014 til 2018 og poengterer at den går ut på å overlate til lokale myndigheter å vurdere om og eventuelt hvor scooterkjøring kan tillates. Det er uansett ikke snakk om noe frislipp, ifølge departementet.

Dobbeltspill av regjeringen
– Statsråden driver et dobbeltspill og forteller ikke hele sannheten. Dette er et rent proformaprosjekt for å tilfredsstille Fremskrittspartiets ønske om å komme i gang med scooterkjøring så raskt som mulig, sier generalsekretær Lasse Heimdal i Friluftslivets fellesorganisasjon (FRIFO).

Han hevder forsøksordningen vil være helt uten verdi når den er avsluttet, fordi regjeringen kjører lovprosessen parallelt. Stortingets vedtak skal avløse forsøksordningen, framholder Heimdal, som tar det til inntekt for at regjeringen egentlig ikke har tenkt å bruke kunnskapen forsøket gir, til noe som helst.

Et samlet norsk friluftsliv, naturvernorganisasjoner, grunneiere og skogeiere møttes i Oslo mandag for å finne ut hvordan de skal klare få regjeringen til å snu. Under møtet sluttet også Norges Bondelag og Norsk Hyttelag seg til alliansen, der også Naturvernforbundet, Natur og Ungdom, Bellona og Sabima inngår sammen med paraplyorganisasjonen FRIFO.

Norsk Bonde- og Småbrukarlag og Norges Skogeierforbund er fortsatt avventende.

Opp til kommunene
Regjeringen er i Sundvolden-erklæringen helt klar på at den vil gå inn for de lovendringene som må til for at regimet i forsøksordningen skal bli permanent. Kommunene vet best, mener regjeringen, og de skal derfor selv få gi tillatelse til scooterkjøring i utmark.

– Det vil være et nasjonalt regelverk, men kommunene skal fatte beslutninger og gi dispensasjoner om motorferdsel i utmark, sa statsminister Erna Solberg (H).

– Vi mener regjeringen går fram på en sannsynligvis ulovlig, men i hvert fall uryddig måte, med å presse gjennom en endring for rekreasjonskjøring i Norge, uten at Stortinget er ordentlig involvert. Vi mener det er udemokratisk og svært uheldig for alle parter, sier Heimdal.

Vedtaket om å utvide forsøksordningen ble forrige uke klaget inn for Sivilombudsmannen. Heimdal er oppgitt over statsråden som han mener forsøker å misbruke en forsøksordning for å innføre en nasjonal endring.

– Statsråden bør vente til lovligheten i framgangsmåten er avklart. Det har hun avvist, og det oppfatter vi som provoserende, sier Heimdal.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.