Avtalen ble inngått i 2007 uten noen form for anbudsrunde, etter at Ocas as allerede hadde mottatt betydelig finansiering, teknologi og støtte fra Forsvaret, skriver Dagens Næringsliv.

Selskapet kan nå tjene millioner på salg av et varslingssystem mot luftfartsulykker basert på de gratis frekvensene.

Lørdag skrev DN at Ocas har sikret seg monopol på leveranser av såkalte lyd- og lysvarslingsanlegg til norske kraftspenn. Ocas-gründerne Rolf Bakken og Morten Mørk har begge bakgrunn som piloter i Luftforsvaret. Mens Ocas har kjempet mot konkurrenten, har Forsvaret helt siden 1999 stilt opp med både penger, utstyr, flytimer og de siste årene også med forsvarets egne frekvenser - vederlagsfritt.

Les også: Sikret seg monopol på radarvarsling
Se bilder:

Fanger opp luftfarttøy
Avtalen innebærer at Ocas får benytte seg av frekvenser i 1300-1350 MHz-båndet. Frekvensene disponerer Forsvaret etter konsesjon fra Post- og teletilsynet.

Ocas bruker frekvensene til å sende ut radarsignaler for å fange opp luftfartøy som er på kollisjonskurs med kraftledninger og andre luftfartshinder.

Ocas-sjef Morten Mørk sier til DN at selskapet hele tiden har vært villige til å betale for frekvensene.

- Hårreisende
Per Morten Hoff i IKT Norge mener den vederlagsfrie avtalen er oppsiktsvekkende:

- Det fremstår som hårreisende. Generelt er det hard kamp om frekvenser, sier Hoff til DN.

"Forsvarsdepartementet vurderer Ocas-systemet som svært samfunnsnyttig, da utbygging av systemet bidrar til en dramatisk bedring av flysikkerheten for både militær og sivil lufttrafikk i Norge", skriver seniorrådgiver i kommunikasjonsenheten i Forsvarsdepartementet, Marita I. Wangberg til DN.

Les også: Sikret seg monopol på radarvarsling (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.