Hvis lyntogtraseen mellom Trondheim og Oslo legges gjennom Østerdalen istedenfor over Dovre, kan man spare inn 45 minutters reisetid, viser en utredning.

Via Kvikne og Østerdalen kan turen mellom Trondheim og Oslo gjøres unna på bare to timer og tre minutter, viser nye anslag i en rapport Adresseavisen har fått tilgang til.

Det er rådgivningsfirmaet Rambøll som har utarbeidet rapporten på oppdrag fra Jernbaneverket.

Kortere reisetid er ikke det eneste som peker mot en østerdalsløsning. Også prisen vil bli noe helt annet ettersom en trasé gjennom Dovre vil føre til mer tunnelbyggingen enn traseen gjennom Østerdalen.

– Tunnel er to til fem ganger dyrere å bygge per kilometer enn bane uten tunnel, sier Kathrine Gjerde, en av forfatterne bak konsulentrapporten som offentliggjøres tirsdag.

Rapporten fra Rambøll er bare én av en rekke rapporter som Høyhastighetsutredningen skal bruke for å trekke konklusjoner i en sluttrapport som etter planen skal legges fram i løpet av januar neste år.

Les også: - Lyntog er tjent inn på 30 år

Lyntograpporter offentliggjort i dag
De fire rapportene om utredning av lyntog i Norge ble tirsdag offentliggjort. Togene bør stoppe oftere enn lyntog ellers i Europa, mener utredningslederen.

Høyhastighetsutredningen mottok 25. november de fire konsulentrapportene. Rapportene ble tirsdag offentliggjort. I rapportene beskriver de fire konsulentfirmaene hvor i landskapet høyhastighetslinjene kan gå. Rapportene inneholder også mulige reisetider og stoppesteder.

Leder for Høyhastighetsutredningen, Tom Stillesby, sier at høyhastighetstog også skal være et godt tilbud til distriktene.

– Vi vil forsøke å binde regionene sammen med flere stopp underveis enn det som er vanlig de fleste steder i Europa. Det er for å plukke opp markedet underveis. Det betyr ikke at togturen vil ta veldig lang tid, for alle togene trenger ikke stoppe på samme sted hver gang, sier Stillesby.

Høyhastighetsutredningen skal bruke de fire rapportene for å trekke konklusjoner i en sluttrapport som etter planen skal legges fram i løpet av januar. I sluttrapporten skal kostnader og samfunnsøkonomisk analyse av de forskjellige traseene stå sentralt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.