– Handling nå kan være avgjørende for at Norge også i framtiden kan opprettholde sin posisjon som internasjonalt ledende maritim- og offshoreleverandør, sier statsminister Jens Stoltenberg.

Stadig krympende ordrebøker har gitt krisestemning på norske verft. Og de virkelige effektene av finanskrisen vil slå inn for fullt i norsk verftsindustri i 2011.

Tiltakspakke
Nå trår regjeringen til med en hjelpepakke, etter at næringsminister Trond Giske i lengre tid har lovet hjelp til verftene. Tanken bak pakken er å stimulere til innovasjon, forskning og omstilling for at næringene skal finne nye forretningsområder og utnytte sine fortrinn.

Dette er hovedtrekkene i pakken:

* Økt ramme til Garanti-instituttet for eksportkreditt (GIEK): 10 milliarder kroner, samt justering i reglene for GIEK og eksportfinans.

* Økt ramme for innovasjonslån fra Innovasjon Norge med 200 millioner kroner

* Økt bevilgning til Forskning og utvikling (FOU) med 175 millioner kroner, hvorav 50 millioner kroner Demo 2000 (et program i Norges forskningsråd som støtter testing av nye petroleumsteknologier )

* Forlengelse av NOx-fondet

* 25 millioner kroner til fem nye maritime inustri-inkubatorer gjennom SIVA

* Bedre støtterodninger for små og mellomstore eksportrettede bedrifter

Pakken kommer etter at regjeringen har fått en rekke innspill fra næringen selv.

– Dette er norsk dugnadsånd i praksis, og jeg er stolt over den pakken regjeringen kan legge fram i dag, sier Giske. '

Vind og fornybart
Fornybar energi, og særlig offshore vindkraft, er et marked med muligheter for de maritime næringene, mener regjeringen.



Slik situasjonen er for norsk verftsindustri i dag, står 17 av 29 skipsverft uten oppdrag etter nyttår. Det er akutt fare for permitteringer og oppsigelser.


Det er rundt 30 verft som bygger skip i Norge. De store aktørene er STX Europe Offshore med fem skipsverft (Brattvåg, Langsten, Søviknes, Aukra og Brevik), Bergen Group med to skipsverft (Bergen og Rissa), Kleven Maritime med to verft (i Ulsteinvik og Gursken), Havyard Group med to verft (i Leirvik i Sogn og Fjordane og Tomrefjord) og Ulstein Group med skipsverft i Ulsteinvik.



- Dette er en helhetlig og god pakke som vil bidra til utvikling av en konkurransedyktig næring og demed legge grunnlaget for fremtidige arbeidsplasser, sier Stoltenberg.

Både Jens Stoltenberg, kunnskapsminister Kristin Halvorsen, kommunal- og regionalminister Liv Signe Navarsete, nærings- og handelsminister Trond Giske, miljø- og utviklingsminister Erik Solheim og olje- og energiminister Terje Riis-Johansen var tilstede for å presentere pakken.

Bakgrunnen for krisen i verftsindustrien er at finanskrisen og usikkerheten i markedet igjen har ført til lavere aktivitet og avventende holdning fra olje- og gassnæringen i Norge. En kraftig nedgang i antall ordre har skapt en vanskelig situasjon for skipsverftene og den maritime industrien på Vestlandet.

Er det ikke nok å gjøre, blir det oppsigelser, i verste fall mange oppsigelser. Regjeringen har uttrykt frykt for at dersom arbeidsplassene faller bort, forsvinner også kompetansen ut av landet.

- Avhengig av olje
Siv Jensen og Fremskrittspartiet mener løsningen er kortsiktig:

- Det grunnleggende problemet er at verftene er helt avhengig av olje og gassnæringen. 80 prosent av ordrebøkene ved norske verft er knyttet til disse næringene. Når regjeringen er tilbakeholden med å legge ut nye områder for oljevirksomhet rammer det nødvendigvis verftsnæringen.

Les også: Mange tusen arbeidsplasser vakler (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.