En gjennomgåelse av medieomtalen av Lidls inntreden i Norge viser ikke uventet at den tyske dagligvarekjeden har fått svært mye medieoppmerksomhet her til lands.
Ikke bare er dekningen omfattende i forhold til andre aktører i dagligvarebransjen, men omtalen er også massiv sammenlignet med andre bransjer, viser tall fra Observer.
- Til å være en butikkjede er dekningen veldig omfattende, sier medieanalytiker Siri Stang i Observer.
Positiv omtale dominerer
Ikke nok med at Lidl er omtalt mye i mange kanaler - dekningen har snudd fra å i hovedsak være negativ, til å ha en overvekt av positive saker.
- Historisk er Lidl blitt fremstilt som en trussel og noe man ikke ønsket i Norge. Nå har denne trenden snudd, mener Observer.
75 prosent av flere hundre omtaler i aviser, tv og radio i perioden 1.august frem til i dag er positivt eller nøytralt ladet, viser Observers gjennomgang.
- Pressen har vært med på å skape skyhøye forventninger til Lidl, ifølge Observer.
Kilde: Observer(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.