Korrigert artikkel: I en tidligere versjon av artikkelen kom det til skade for å virke som at verdivurderingen nevnt i artikkelen var for den samme yachten som skatterettssaken handler om. Det er ikke riktig.



- Vi har ikke sett et eneste spor for utleievirksomhet, sa skattemyndighetenes advokat Eirik Jensen i retten i tirsdag.

At det har vært innleid stylister og interiørarktitekter for å innrede luksusyachten Canica, mener skattemyndighetene underbygger deres påstand om at Stein Erik Hagen har brukt familieselskapet Canica som mellomledd til å få dekket utgiftene til en luksusseilbåt fra det finske verftet Baltic Yachts. Selv hevder Canica at de bygget båten for utleievirksomhet.

Vanskelig å oppnå god pris
Det har medført at skattemyndighetene har gjort vedtak om at Canica skal ilignes straffeskatt, som potensielt kan bli på 18 millioner kroner. Syv dager er satt av til Canicas søksmål mot skattemyndighetene i Oslo tingrett.

Seilbåten Canica på 141 fot er en av mange båter Hagen har eid med dette navnet. I en verdivurdering fra 2003 av en av Hagens andre båter, heter det at “båten har et tydelig personlig preg, og av denne grunn er det svært vanskelig å oppnå en pris for et brukt fartøy som står i noe som helst normalt eller rimelig forhold til den pris som eieren opprinnelig betalte til byggeverftet(...) Salg i Norge er av mange årsaker utenkelig, såfremt fartøyet ikke tilbys i markedet for en "skampris"”.

Det mener skattemyndighetene også gjør seg gjeldende for yachten som ble bestilt i mai 2000. I 2004 kjøpte Hagen seilbåten Canica II fra familieselskapet Canica for 130 millioner kort tid etter at den ble levert - til tross for at den hadde kostet over 200 millioner å bygge.

- Selskapet innehar kompetanse til å foreta forretningsmessig gode valg, men ikke innenfor dette, sa Jensen i retten tirsdag.

- Shipping inngår ikke i formålsbeskrivelsen av hva selskapet skal drive med.

Designskryt
I tyske, britiske og amerikanske seilmagasiner har det vært store, bilderike reportasjer om luksusseilbåten Hagen nå eier. Der skrytes over båtens kvaliteter, og hvordan det er tilpasset eierens ønsker og behov.

I et større oppslag i båtmagasinet “Meer & Yachten”, står det blant annet at det ble “stilt spesielle krav til styling og teknisk utstyr(...)Canicas eier og kaptein hadde avgjørende innflytelse på det endelige valget av linjer(...)”. Bladet ble også invitert i badstuen “ved siden av eierens egen lugar”.

Skattemyndighetene mener Canicas utleiekalkyler for både pris og antall utleieuker i året er mangelfulle, og mener det betyr at båten ikke skulle leies ut på kommersiell basis. Hverken markedsføring eller utleiekostnader er tatt med i kalkylen, fremholdt skattemyndighetene i retten.

Tapte på båtsalg
Hagen overdro byggekontrakten på yachten til Canica i mai 2000, tre uker etter at han selv hadde signert kontrakten. Luksusbåten, som opprinnelig skulle koste 106 millioner kroner, endte etter en rekke tilpasninger og forsinkelser med en prislapp på 209 millioner kroner.

Ifølge Canica tok selskapet over byggekontrakten for å forenkle den planlagte utleievirksomheten av yachten. Da den ble levert til Canica i 2004, var utleiemarkedet kollapset, og Hagen kjøpte seilbåten for 130 millioner kroner.

Samme år bokførte Canica et tap på 81 millioner kroner, som de krevde fradrag for i selvangivelsen. Det vil skattemyndighetene nekte selskapet, og gjorde i 2011 vedtak om straffeskatt for Hagens selskap.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.