Apple og Samsung har dominert smarttelefonmarkedet de siste fem årene. Nye konkurrenter tar markedsandeler og den eksplosive veksten har stoppet opp for Samsung.

Sørkoreanske Samsung Electronics la frem et foreløpig kvartalsresultat i dag. Denne viser en svakere utvikling enn forventet. Driftsresultatet falt med 4,3 prosent i første kvartal sammenlignet med fjoråret til 8,4 billioner won (48 milliarder kroner).

- Driftsresultatet har falt to kvartaler på rad. Marginene i smarttelefonsegmentet er fallende og veksten i salget svekkes på grunn av økende konkurranse, sier analytiker Young Park hos Hyundai Securities til AFP.

Samsung solgte nesten 300 millioner smarttelefoner i 2013 – nesten dobbelt så mange som Apple, ifølge konsulentselskapet Gartner. Perioden hvor de to selskapene hadde dette markedet for seg selv er over. Totalt ble det solgt 968 millioner enheter i fjor.

Må gjøre noe med strategien

Analytikere mener Samsung må endre strategi for å forsvare marginene.

- Hva Samsung må gjøre for å få ny vekst er å kutte kostnader og redusere markedsføringskostnadene. Samsung vil ikke klare å hindre en resultatnedgang uten å forbedre effektiviteten i organisasjonen, sier analytiker Greg Roh hos HMS Investment and Securities til CNBC.

Samsungs nye toppmodell Galaxy S5 vil være i salg over hele verden fra førstkommende fredag. Konkurransen er intens. HTC, Sony og Nokia er også ute med nye smarttelefoner som konkurrerer med Samsungs S5-modell.

Apple vil starte produksjonen av Iphone 6 i mai med en forventet lansering i september. Ifølge lekkasjer vil Apple etter all sannsynlighet lansere konkurrerende modeller som har større skjermstørrelse og dermed vil gå inn på et marked som Samsung opprinnelig hadde alene.

Samsungs S5-modell er priset rundt 10 prosent lavere enn fjorårets toppmodell Galaxy S4 i de fleste markedene.

- Denne strategien gir dem konkurransedyktige priser som kan sørge for salgsvolum og forsvare det samlede overskuddet. Galaxy S5 er ikke et produkt som vil imponere investorer. Det er det samme hos konkurrerende toppmodeller for tiden. Smarttelefoner tilbyr ikke lenger banebrytende innovasjon og til en viss grad er modellene like, sier analytiker Lee Min-hee hos IM Investment til Reuters.

Den japanske finansinstitusjonen Nomura tror Samsung solgte rundt 90 millioner smarttelefoner i første kvartal. Analytiker Chris Chang minner også om at Samsung selger mer enn smarttelefoner, blant annet hvitevarer, flatskjermer og komponenter.

- Vi mener at Samsung-aksjen er svært attraktiv, sier Samsung-analytikeren, som har et kursmål på selskapet på 1,9 millioner won – 35 prosent høyere enn dagens aksjekurs. Norges Bank Investment Management var Samsungs niende største aksjonær ved årsskiftet.

Nye tap for HTC

Den taiwanske smarttelefonprodusenten HTC var den første reelle konkurrenten til Apple allerede i 2008. De ble knust av Samsung etter kort tid og har tapt markedsandeler og salg. Kvartalsresultatet viser et verre enn forventet underskudd på 1,9 milliarder taiwanske dollar (vel 400 millioner kroner).

HTC har nylig lansert toppmodellen HTC One M8 som har fått gode tilbakemeldinger. Også i fjor hadde de en toppmodell som ble svært positivt mottatt av ekspertene, men dette førte ikke til høyt nok salg.

- M8-modellen er bra, men den er ikke en revolusjon tilsvarende den forrige toppmodellen. Alle venter for å se hvordan M8 selger i andre kvartal, sier analytiker Dennis Chan hos Yuanta Securities til Reuters.

Høyere aktivitet i Sør-Korea

Første kvartal har begynt bra for sørkoreanske industriselskaper som har spesialisert seg på bygging av industrianlegg. Internasjonale ordrer økte med 42,1 prosent i kvartalet sammenlignet med i fjor til 16,8 milliarder dollar.

Det er spesielt det afrikanske markedet som har tatt av en 40-dobling økning i ordreinngangen. Det var mer enn en fordobling i kontrakter på bygging av olje- og gassanlegg til 8,7 milliarder dollar.

Innenlandske kontrakter i anleggssektoren økte med 24,7 prosent i februar viser nye statistikker. Det er økt nybygging i store deler av Sør-Korea. Noe av den økte aktiviteten skyldes nybygging i forbindelse med vinter-OL, som skal arrangeres i Pyeongchang i 2018.

Nye frihandelsavtaler

Australia og Japan har blitt enige om å inngå en begrenset frihandelsavtale som vil bane veien for en regional Stillehavsavtale med USA, Australia og mellomstore asiatiske økonomier. Kina skal holdes utenfor Trans-Pacific Partnership (TPP).

- Dette er en grunnleggende avtale av historiske proporsjoner. Det er en ekstremt viktig rammeavtale som vil legge til rette for bilateral handel og investeringer, sa statsminister Shinzo Abe.

Det har tradisjonelt vært stor motstand i Japan mot frihandelsavtaler. Disse holdningene har endret seg de siste årene og Japan er villig til å åpne hjemmemarkedet for å få bedre tilgang til store og viktige markeder.

Japan har lovt å halvere importtariffene på importert storfekjøtt – i første omgang frosset – til 19,5 prosent. USAs president Barack Obama vil avlegge et offisielt besøk til Asia senere i april.

- Australia får særbehandling over USA i Japan. Avtalen legger press på USA for å komme frem til en avtale som gjør at de ender på samme banehalvdel som Australia i frihandelsspillet Trans-Pacific Partnership, sier Aurelia George Mulgan, som er professor i japansk politikk ved University of New South Wales, til Reuters.

Markedene

De asiatiske aksjemarkedene er retningsløse fra morgenen av med en oppgang på vel 1,3 prosent i Kina og en svekkelse i Japan. Teknologisektoren leder nedturen. Sony, Sharp og Samsung har alle falt de siste par timene.
 

 

morten.iversen@dn.no Twitter @IversenAsia

Les også: Apple krever 250 kroner per Samsung-mobil

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.