SAS leverte i dag et underskudd på i overkant av 800 millioner svenske kroner - omtrent nøyaktig som ventet.

- SAS fortsetter å leverere, skritt for skritt, ifølge den omstruktureringsplanen som ble presentert i november ifjor. I bunnen ligger en av de mest omfattende omstruktureringene i skandinavisk næringsliv. Gjennom overenskomsten med våre medarbeidere anslås SAS´ utestående pensjonsforpliktelser å minske med cirka 19 milliarder svenske kroner, skriver SAS-sjef Rickard Gustafsen i en kommentar.

Dette er en reduksjon på nesten 60 prosent.

- Dette er avgjørende for SAS ut fra to aspekter. For det første har den finansielle risikoen minsket og forutsigbarheten økt. For det andre er SAS sin egenkapital nå under kontroll, skriver SAS-sjefen.

Regner med plusstall for 2013
Til tross for årets første smell, regner han med at SAS vil gå i pluss i 2013.

SAS-ledelsen hadde på forhånd advart markedet om at de ventet "ekstremt svake" tall i regnskapsårets første kvartal.

Les: Venter "ekstremt svake" SAS-tall

- I løpet av kvartalet sank enhetskostnaden eksklusive drivstoff med 2,7 prosent og i løpet av januar, da vi begynte å se effekten av de nye kollektivavtalene, sank enhetskostnaden eksklusive drivstoff med 6,9 prosent. Samtidig må vi konstatere at SAS leverer et underskudd i kvartalet, og selv om sesongseffekten forsterkes av det nye regnskapsåret, så er vi langt ifra fornøyde. Vårt fokus ligger derfor fortsatt på å gjennomføre tiltaksplanen, og ambisjonen om å oppnå et positivt resultat før skatt for helåret ligger fast, skriver Gustafson i rapporten.

SAS venter en ebit-margin på over tre prosent for helåret 2012/2013.

«Under forutsetning av at ikke noe uforutsett inntreffer i omverdenen og at flybensinprisene er stabile rundt dagens nivå, så tror vi at det er mulig å oppnå en positiv driftsresultatmargin på over tre prosent og et positivt driftsresultat for året 2012/2013», heter det i kvartalsrapporten.

SAS opplyser samtidig at omstruktureringsprogrammet 4XNG går som planlagt og at flyselskapet har oppnådd flere viktige milepæler.

SAS Gruppen fikk en oppgang i passasjertrafikken (RPK) på 1,1 prosent i februar 2013 sammenlignet med samme måned i 2012. Scandinavian Airlines hadde isolert sett en oppgang i RPK på 0,9 prosent i samme periode, opplyser SAS i en pressemelding fredag.

Det totale antallet passasjerer for SAS Gruppen falt 2,6 prosent til 2,020 millioner passasjerer. Kabinfaktoren var ned 0,4 prosentpoeng til 66,4 prosent, mens kapasiteten målt i ASK (antall setekilometer) var opp 1,7 prosent.

Selger unna bakketjenestene
Igår ble det kjent at Swissport har i dag skrevet en intensjonsavtale med SAS om overtakelse av SAS Ground Handling i Norge, Sverige og Danmark.

Målet er at Swissport skal overta hele eierskapet av SAS Ground Handling i Skandinavia. Som et første skritt har partene til hensikt å etablere et joint venture-selskap der ledelse og drift av SAS Ground Handling og Spirit (cargo handling) overflyttes.

I joint venture-selskapet kommer Swissport til å eie 51 prosent, mens SAS skal eie 49 prosent. Swissport tar over ledelsen og det operative ansvaret for selskapet som kommer til å levere bakketjenester til SAS og andre flyselskapskunder i Skandinavia.

Les også:

En annen del av redningsplanen ble også iverksatt, da konsernet inngikk en salg-og-lease-back-avtale om reservemotorer med en effekt på konsernets likviditet på cirka 700 millioner svenske kroner.

I forrige uke kom nyheten om at SAS gjeninnfører bonuspoengene på innenriksreiser, til tross for at Fornyings- og administrasjonsdepartementet senest i oktober ifjor vedtok et fortsatt totalforbud.

Les saken: - Dette er jo sivil ulydighet!

SAS Gruppen