Kriserammede SAS har forsøkt å selge Widerøe siden ifjor høst - som et ledd i redningsaksjonen i selskapet.

Nå er endelig salget i boks.

Fredag kom nyheten om at SAS har inngått en avtale om å selge Widerøe for to milliarder svenske kroner. Flyselskapet er solgt til en norsk investorgruppe bestående av Torghatten, Fjord1 og Nordland Fylkeskommune.

Næringsminister Trond Giske og staten, som er en av hovedeierne i SAS, stilte et klart krav om at Widerøe måtte selges dersom staten skulle stille som garantist i redningsoperasjonen som foregikk før jul ifjor. Giske håpet da at det skulle komme en norsk eier på banen.

Les også: Giske krevde salg av Widerøe

Widerøe har lenge vært det mest lønnsomme selskapet i SAS-porteføljen, og dermed et av få selskaper i SAS-systemet det har vært mulig å få et betydelig beløp for.

Beholder 20 prosent
SAS kommer til å beholde 20 prosent av aksjene i Widerøe, men kommer til å avvikle hele eierskapet i Widerøe i løpet av 2016. SAS tar et tap på 300 millioner svenske kroner på salget.

Milliardsalget vil redusere SAS' gjeldsgrad betydelig, og er et viktig steg mot en forbedring av selskapets finansielle posisjon.

Får fly og aksjer
Aksjene skal overdras senest innen september i år. Som en del av transaksjonsavtalen selger også SAS syv Dash8- Q400 til Widerøe, som selskapet i dag leaser fra SAS.

Ansatte i Widerøe vil få muligheten til å kjøpe en betydelig del av aksjene i selskapet.

- Denne eierkonstellasjonen med Torghatten i førersetet er en langsiktig og bra løsning for Widerøe, sier administrerende direktør Lars Kobberstad i Widerøe.

- Dette er nasjonale aktører med lang erf#229 i å bygge infrastruktur og tilby transport i Norge, og dette er eiere som vet hvor viktig det er å tilby kvalitet og forutsigbarhet i tjenestene sine. Med flere eiere sikres også en finansiell soliditet i eierskapet av Widerøe, sier Kobberstad.

En myk overgang
Transaksjonen er underlagt vanlige vilkår, inkludert godkjennelse fra norske konkurransemyndigheter, og forventes sluttført i september 2013.

- At også SAS er med som minoritetseier sikrer en myk overgang i driften av Widerøe, forteller Lars Kobberstad. I tillegg fortsetter samarbeidet med SAS som sikrer at vi også i framtiden kan tilby et godt reiseprodukt med gjennomgående billetter og bagasje fra alle våre stasjoner i Norge til neste alle steder i verden gjennom SAS og Star Alliance, sier Kobberstad.

Toppsjef Leif Øverland i Fjord1 AS er full av vyer for nye Widerøe:

- Kjernevirksomheten i Fjord1 og Widerøe er akkurat den samme: Å få folk trygt frem i tide i all slags vær. Vi skal ta det beste Fjord1 har av kompetanse innen miljøvennlig transport og gi gode reiseopplevelser til luftfarten. Og det beste av det samme fra Widerøe til å flyte. Vi har regnet på alt fra flypark til kontantstrømmer, og tror på Widerøe. Men mest av alt tror vi på den verdien som skapes av Widerøe-medarbeidernes kompetanse, entusiasme og vinnervilje, sier Øverland.

Fortsetter samarbeidet
SAS kommer etter transaksjonen til å ha et fortsatt kommersielt samarbeid med Widerøe.

Tidlig i mars ble det kjent at Torghatten var en av fire mulige kjøpere.

Les også: Fire kandidater til å kjøpe Widerøe

Også investor Per G. Braathen var interessert, og 4. mars at han hadde levert inn et «indikativt bud» på flyselskapet.

Les også: Per Braathen varsler comeback i Norge: Vil kjøpe Widerøe (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.