En helg i november 2012 sto to konkursforvaltere stand-by i tilfelle SAS skulle gå overende. Ledelsen var forberedt på det aller verste. Derfor hadde de plassert så mange fly som mulig på bakken i Skandinavia, slik at en eventuell avvikling kunne foregå så smidig som mulig.

- Vi sto helt på stupet, så kritisk var det virkelig. Det var ikke bare noe vi sa for å sette press. Hadde vi ikke fått på plass de nødvendige avtalene, hadde ikke SAS eksistert i dag, sier SAS-sjef Rickard Gustafson i et intervju med DN.no.

I dag hadde han tatt turen til Oslo for å holde et foredrag på BIs Årskonferanse. Og i dag er SAS i en helt annen posisjon enn den november-helgen for litt over et år siden:

For første gang siden 2007 leverte det skandinaviske flyselskapet ifjor overskudd for et helt regnskapsår. Men samtidig nedjusterte de forventningene og kunngjorde at de finansielle målene som det tidligere var ventet at man ville oppnå i 2014/2015, først vil nås i løpet av 2015/2016.

- Vi har klart det vi sa vi skulle gjøre, mye takket være fantastiske medarbeidere som har ofret mye. Men det er tøft å drive et flyselskap i dag, bransjen er svært konkurranseutsatt og prispresset er "mördande". Og det vil bli enda tøffere, så skal vi være med og spille, må vi hele tiden jobbe med produktiviteten og effektiviteten. Vi har markedstilpasset vilkårene våre og har kontinuerlig fokus på kostnader. Derfor mener vi at vi nå er rustet for å møte den steinharde konkurransen, sier Rickard Gustafson.

Tydeligere strategi
De ansatte har gått kraftig ned i lønn og må jobbe mer for pengene. Slik må det være, ifølge SAS-sjefen.

- Betyr det at SAS-ansatte har vært overbetalt?

- Nei, det vil jeg ikke si. Vi har en historikk som har skapt en struktur, og ting så helt annerledes ut for 10 år siden. Men i dag er situasjonen en annen og vi kan ikke tilby vilkår som ikke er på linje med vilkårene i bransjen forøvrig, svarer Gustafson.

En del analytikere og flyeksperter har ment at SAS har hatt en utydelig strategi de siste årene - at de både vil konkurrere med lavprisselskapene og satse på businesskundene. Nå er imidlertid strategien klar, slår Rickard Gustafson fast.

- Har respekt for Norwegian
- Vi må ha fokus på tre ting i 2014 for å kunne tjene penger. Gjør vi dette, er forutsetningene gode for å gå i pluss også i år:

For det første må vi ha det vi kaller en effektiv operativ plattform. Dette dreier seg blant annet om solid punktlighet og å hele tiden ha kostnadsfokus. For det andre skal vi være det naturlige valget for de som reiser ofte. De vil at det skal være enkelt og behagelig å reise og de vil unngå stress. Men vi må huske på at disse "frequent flyers" flyr mye både i jobb- og fritidssammenheng. Derfor satser vi også på å øke antall fritidsdestinasjoner. For det tredje må vi fortsette å investere i fremtiden, både i nye fly og i å bygge en ny langsiktig organisasjon. Gjør vi alt dette, er det gode muligheter for at SAS også eksisterer om 50-60 år, sier SAS-sjefen.

Han legger ikke skjul på at Norwegian er deres største konkurrent og at de har stor respekt for det hurtig ekspanderende lavprisflyselskapet til Bjørn Kjos.

- Men vi har tro på det vi gjør og er ikke redd for konkurransen, for vi opplever at Norwegian går etter et litt annet kundesegment. Det er mange andre tøffe konkurrenter der ut også, men det er ingen vi frykter, sier Rickard Gustafson.

Les også: SAS skuffer - men går i pluss for første gang siden 2007

- Skuffer vi med disse tallene?! (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.