Blir ikke pilotene og SAS enige om en ny kollektivavtale, går det mot SAS-streik fra natt til torsdag.

Det er fire pilotforeninger i SAS. Én i Sverige, én i Danmark og to i Norge.

Onsdag i forrige uke ble den gamle Braathens-foreningen, som i dag heter SAS Norge Flygerforening (SNF), enig med ledelsen om en ny kollektivavtale.

Rundt 500 piloter i Dansk Pilotforening sa i slutten av mars ja til en ny kollektivavtale med SAS. Like før hadde rundt en tredel av pilotene blitt flyttet til et nytt datterselskap i SAS, Cimber Air. De danske pilotene måtte skrive under innen 1. april for å hindre at pilotene i Cimber Air ble stående uten avtale.

Nå gjenstår nær 700 piloter i Norske SAS-flygeres Forening (NSF) og Svensk Pilotforening. De mekler nå hos Riksmeklingsmannen.

Hvis streiken bryter ut vil det få store konsekvenser for SAS' flytrafikk, i alle fall i Sverige. Det er ennå ikke bestemt hvilke flyvninger som blir innstilt eller vil bli berørt av en eventuell streik.

- Vi gjør alt vi kan for å unngå at vi havner der, men vi forbereder oss også på at vi må ta hånd om passasjerene våre hvis det skjer, sier SAS-sjef Rickard Gustafson til Svenska Dagbladet.

Han oppfordrer alle SAS-reisende om å følge med på SAS' nettsider.

- Litt merkelig

Konflikten handler om at SAS vil forenkle og modernisere kollektivavtalen som pilotene har i dag. Den må gjøres mer fleksibel og bedre tilpasset dagens marked, opplyste informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til DN igår: SAS og pilotene hos Riksmekleren nå

SAS vil blant annet at pilotene skal jobbe mer om sommeren og mindre i perioder hvor det er lavsesong.

- Vi vil fortsatt ha den skandinaviske modellen og vi vil ha våre egne ansatte piloter. Vi vil ikke jobbe med kontraktsansatte. Det er litt merkelig at pilotene retter streiken sin mot et selskap som står for nettopp det, sier SAS-sjefen.

Kan få konsekvenser for langrutene

Gustafson advarer også mot at det kan få store konsekvenser for SAS' planlagte satsinger hvis ikke selskapet får gjennom sine vilkår.

SAS planlegger å åpne flere langruter direkte fra Stockholm og Oslo. Dette kan det bli endret på:

- Vi må kunne drive en lønnsom virksomhet selv om det er hard konkurranse i flymarkedet. Får vi ikke til lønnsomheten i Sverige og Norge blir det selvsagt ikke så lett å øke produksjonen derfra, sier Rickard Gustafson.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.