– SAS har vært i kontakt med oss og forhørt seg om mulige datoer for en frivillig megling, men det er ikke blitt satt datoer for denne meglingen, sier riksmegler Mats Wilhelm Ruland.

Kun et par måneder etter at han opplevde steile fronter mellom pilotene og SAS-ledelsen, har han nå sagt ja til å bistå nye parter i SAS i å komme til enighet.

Som DN skrev mandag haster det nå å få på plass en ny avtale med de fire kabinforeningene – hvorav to er norske. Trolig vil kabinpersonalets foreninger og SAS-ledelsen sette seg ned hos Ruland i løpet av de neste ukene. De foreløpige datoene skal være 10. og 11. november, men de er ikke bekreftet fra begge hold ennå.

Det vil i så fall bety at andre del av brolånet på omkring syv milliarder kroner fra finansinstitusjonen Apollo Capital Management ikke blir utbetalt etter tidsplanen SAS hadde ønsket. Brolånet skal benyttes til å finansiere driften mens SAS går gjennom konkursbehandlingen i domstolen i New York, og er en spesiell form for lån kjent som debtor-in-possession-financing, eller DIP-finansiering. Ifølge finansieringsplanen skulle andre halvdel av brolånet blitt utbetalt inneværende uke.

Riksmegler Mats Wilhelm Ruland bisto i meglingen i Stockholm med sine kolleger fra Danmark og Sverige. Her møter han mediene foran Näringslivets Hus på Östermalm kun dager før pilotstreiken bryter ut.
Riksmegler Mats Wilhelm Ruland bisto i meglingen i Stockholm med sine kolleger fra Danmark og Sverige. Her møter han mediene foran Näringslivets Hus på Östermalm kun dager før pilotstreiken bryter ut. (Foto: Rodrigo Freitas)

Mandag ble det kjent gjennom nettstedet Fri Fagbevegelse at forhandlingene mellom SAS og fagforeningene ble avbrutt uten partene var enige før helgen. Mandag var heller ikke en ny møtetid avtalt mellom partene.

Foreløpig er det kun de to norske kabinforeningene som skal inn til frivillig megling, da de forholder seg til en kollektiv avtale som nå er åpen. Den løper imidlertid til partene blir enige om en ny, men i Danmark og Sverige er foreløpig ikke avtalene ute på dato da de varer til mars neste år.

Samtalene pågår – men noen trenger hjelp

Riktignok er partene etter det riksmekleren forstår fortsatt i forhandlinger, og Ruland understreker at han ikke har fått info om en uenighet ennå.

– For at det skal være aktuelt med en tvungen megling, må det komme en plassoppsigelse først, og det er ikke blitt innlevert ennå, sier Ruland, og legger til:

– Foreløpig har SAS forespurt oss om å bistå i en frivillig megling, og det har vi sagt ja til.

Foreløpig har han ikke vært i kontakt med de på arbeidstagersiden, som er de to norske kabinforeningene i SAS. En plassoppsigelse må leveres inn 14 dager før en eventuell streik kan begynne.

Fikk ikke tidsfrist

Leder for SAS Norge Kabinforening, Martinus Røkkum uttalte til DN mandag:

– Vi har ikke fått noen krav om tidsfrist i forbindelse med DIP-lånet da vi skiltes sist uke, sier Røkkum til DN.

På spørsmål om han kan kommentere at SAS-ledelsen har hentet inn Riksmekleren, svarer han:

– Det er mulig SAS ønsker en slik mekling, men det er ikke noe som er bekreftet fra vår side. Det er ingen av partene som har brutt forhandlingene og vi mener at vi kunne løst dette lokalt, sier Røkkum og gjentar at partene står langt fra hverandre:

– Dialogen har vært god, men vi står langt fra hverandre. Dette gjelder spesielt innsparingene SAS ønsker gjennom SAS Forward. Kabinansatte i SAS ligger veldig langt bak lønnsmessig i forhold til andre selskaper i Norge og mye av uenigheten dreier seg om lønn. Vi avventer nærmere beskjed om videre forhandlinger.

SAS Forward er navnet på redningsplanen konsernsjef Anko van der Werff lanserte i vinter, og den inkluderer et kostnadsprogram. Her er planene å kutte 7,5 milliarder svenske kroner i årlige kostnader.

– Det stemmer at vi har tatt initiativ til frivillig megling. Vi tok dette initiativet for å bli ferdig så raskt som mulig, sier pressetalsperson Tonje Sund i SAS til DN før hun legger til:

– Vi mener vi fortsatt er i rute med å få på plass de årlige besparelsene som vi har lagt opp til i SAS Forward. Det er utfordrende spørsmål som gjenstår i samtalene med kabinforeningene, men vi har tro på at vi skal få til en avtale alle parter kan være fornøyd med.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.