Det nye selskapet skal bestå av Svenska Dagbladet og 18 lokale abonnementsaviser i Nord-Sverige samt aksjemajoriteten i datterselskapet Promedia, med ti lokale abonnementsaviser i Midt-Sverige.

Basert på relative verdier vil Schibsted få en eierandel på 30 prosent i det nye mediekonsernet.

Proformatall for 2014 for det nye sammenslåtte mediekonsernet ville gitt en omsetning på rundt 3.300 millioner svenske kroner, og en ebitda på rundt 150 millioner svenske kroner.

Partene er enige om at det nye selskapet bør ha en sunn balanse.

- Vår intensjon er å bygge en sterk ny allianse i det svenske mediemarkedet, der avisene som inngår kan styrke sin posisjon ytterligere. Et slikt samarbeid vil kunne tilby bedre annonseløsninger, større kraft i digital utvikling samt skape enda bedre forutsetninger for den kvalitetsjournalistikken som utmerker Svenska Dagbladet, sier konsernsjef Raoul Grünthal i Schibsted Sverige i en kommentar.

Les også:
Her er markedene Siv Jensen vil følge med argusøyne
- Man kan ikke sitte og beholde kapasitet i håp om at noe kommer tilbake
- Ikke feigt, men heller ikke modig (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.