StatoilHydro har nå klarlagt årsaken til det store oljeutslippet fra bøyelasteskipet ”Navion Britannia” ved Statfjord-feltet 12. desember ifjor.

  Ifølge en granskingsrapport StatoilHydro har offentliggjort fredag startet ulykken startet med brudd i en hydraulikkslange. (bilde til venstre)

"Undersøkelsene av hydraulikkslangen viser at årsaken til bruddet skyldes korrosjon av stålarmering, som følge av blottlegging mot marin atmosfære pga slitasje/ mekanisk skade av ytterkappe", skriver StatoilHydro i granskingsrapporten.

  Bruddet i denne hydraulikkslangen fører til at alle lastepumpene stopper automatisk. Ifølge rapporten slår ventilen som stopper oljeflommen i lasteslangen inn på under et halvt sekund. Det medfører et så stort trykk at lasteslangen rives i to.

Lasteslangen som ble brukt hadde også for lavt "burst-trykk" og tålte kun 95 bar, avslører StatoilHydro i rapporten. Trykket ble også ekstra stort fordi det var forskjell i diameteren på slangene i systemet. Dette forsterket det plutselige trykket når ventilen slo inn.

Bruddet førte til utslipp av om lag 4400 kubikkmeter olje til sjøen.

Les også: StatoilHydro refser seg selv