De seneste årene har vært svært tøffe for hjørnesteinsbedriften Ulstein Verft i Ulsteinvik i Møre og Romsdal. Siden 2015 har selskapet gått med 1,34 milliarder i underskudd, og den siste tiden har det ifølge lokalavisen Vikebladet Vestposten gått rykter i lokalsamfunnet om at Ulstein-familien bak verftet klargjør bedriften for salg.

Det avviser konsernsjef Gunvor Ulstein i Ulstein Group overfor avisen:

– Nei, vi skal ikke selge Ulstein Verft. Det skal fremdeles bygges skip her på Osneset. Det er vi som er eiere og det er vi som skal ta oss gjennom dette. Sammen med våre kompetente og engasjerte medarbeidere som har stått på og hatt tro på arbeidsplassen sin gjennom disse vanskelige årene, skal vi klare dette.

Oljekrisen i 2014 rammet verftene på Vestlandet kraftig. De seneste årene har Ulstein gått fra å lage skip for offshorebransjen til cruiseskip.

Det er ikke bare Ulstein Verft som sliter i Ulsteinvik. Tradisjonsrike Kleven Verft som også ligger i den lille byen, har de siste årene vært eid av Hurtigruten. De har nå klargjort bedriften for salg. Tidligere i høst mistet 100 ansatte jobben på verftet.

Ulstein Verft ligger i Ulsteinvik på Hareidlandet i Møre og Romsdal.
Ulstein Verft ligger i Ulsteinvik på Hareidlandet i Møre og Romsdal. (Foto: Per Ståle Bugjerde)

Gunvor Ulstein sier til lokalavisen at de jobber for å komme gjennom en storstilt omstilling.

– Markedet og prisene på produktene våre blir internasjonalt bestemt, og vi er helt avhengige av å være konkurransedyktige. Et høyt lønnsnivå med stadig innstramninger gir at vi er avhengige av å øke produktiviteten. Samtidig som vi nå har tatt på oss nye produkt til nye markeder, må vi også bygge nye verdikjeder. De underleverandørene vi har hatt må også utvikle seg. I tillegg må vi på en rekke områder knytte til oss nye underleverandører rundt om i verden. Dette gjør omstillingen enda mer krevende, sier hun.

Det er søskenparet Gunvor og Tore Ulstein som kontrollerer verftsgruppen Ulstein Group. Gunvor vil ikke utdype uttalelsene ovenfor DN. I fjor advarte hun mot at det er mange år til det kommer til å bli bygget nye skip.

– Markedet er så tøft og utsiktene så dystre at det ikke vil bli bygget skip på fem år. Det merker vi, sa hun. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.