Lørdag ble det klart at skipet, som har over 1.500 kjøretøy om bord, ble styrt på grunn på en sandbanke med vilje da det oppsto fare for at det skulle kantre kort tid etter avreise fra Southampton lørdag kveld.

Les saken her: Norsk skip på grunn utenfor Southampton

Onsdag melder nyhetsbyrået DPA at fartøyet har kommet seg løs på egen hånd med god hjelp av høy vannstand. Nå skal skipet hjelpes tilbake til Southampton, der det skal gjøres en grundig vurdering av skipets tilstand.

Utsatt

De 25 som var om bord, ble reddet kort tid etter at skipet gikk på grunnen i The Solent, sundet som skiller øya Isle of Wight fra det britiske fastlandet. Området er en viktig farled for skipstrafikk til og fra Southampton.

Bergingsarbeidet skulle etter planen starte onsdag, men ble utsatt etter at det ble oppdaget at skipet har tatt inn mer vann enn man tidligere trodde.

Den statlige havarikommisjonen forsøker nå å finne ut hva som førte til at skipet måtte styres på grunn lørdag kveld. Detaljer fra kommisjonens arbeid er ikke kjent, men både den indiske kapteinen og den engelske losen er blitt betegnet som rutinerte.

Slagside

Kapteinen styrte båten på grunn da den hadde fått en slagside som var så stor at det kunne ha ført til at båten kantret.

Det Singapore-registrerte Höegh Osaka er 180 meter langt, 32 meter bredt og har en bruttotonnasje på 51.770, og lå med en slagside på 45-50 grader.

Skipet lastet om bord kjøretøy i Southampton og hadde satt kursen mot Tyskland. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også:

Støtteaksjon mot terroren sprer seg på Twitter

Vil gi turbo-bonus til både skoler og studenter

Hellas før og etter finanskrisen