Wilh. Wilhelmsen skiller ut sitt eierskap i det sør-koreanske logistikkselskapet Hyundai Glovis i et eget børsnotert selskap. Aksjeposten er verdt 765 millioner dollar (6,5 milliarder kroner).

Dette skjer ved å fisjonere ut selskapet NAL as (Den Norske Amerikalinje), som eier posten på 12 prosent i Hyundai Glovis. NAL skifter navn til Treasure asa og skal børsnoteres.

Onsdag var børsverdien av Wilh. Wilhelmsen asa marginalt mer enn verdien av aksjeposten i Hyundai Glovis, 6,67 milliarder kroner. Aksjen sank 1,3 prosent til kurs 30,30 kroner. For to år siden, vinteren 2014, nådde Wilhelmsen-aksjen en topp på nær 60 kroner.

«Enklere struktur»

Wilh. Wilhelmsen asa beholder eierskapet i de operative bilskips- og logistikkselskapene Wallenius Wilhelmsen Logistics, Eukor Car Carriers og American Roll on/Roll off Carriers.

- Dette vil skape en enklere struktur og synliggjøre verdiene for aksjonærene i Wilh. Wilhelmsen asa, sier administrerende direktør Jan Eyvin Wang.

Han er opptatt av å rendyrke og videreutvikle Wilh. Wilhelmsens kjerneområder, bilskipsfart og logistikk, uavhengig av eierskapet i Hyundai Glovis.

- Aksjene i det sør-koreanske selskapet representerer i dag en betydelig del av verdiene i Wilh. Wilhelmsen asa. Dette har gjort det utfordrende å verdsette vår kjernevirksomhet, sier Wang.

 

Pareto-råd

Samme dag som Wilh. Wilhelmsen holdt sitt styremøte, sendte Paretos shippinganalytikere ut en fersk analyse av selskapet.

Der fastslo meglerhuset at Wilhelmsen-aksjen fortoner seg billig, men at det er vanskelig å se positive «triggere» som kan lede til en reprising.

Pareto nedjusterte samtidig sitt kursmål fra 43 til 40 kroner og oppfordret styret og ledelsen til å kjøpe tilbake aksjer, øke utbyttet eller selge aksjeposten i Hyundai Glovis.

Aksjonærene i Wilh. Wilhelmsen asa vil få tildelt det samme antall aksjer i Treasure som de har i selskapet eierposten skilles ut fra.

Forslaget fra styret skal behandles på en ekstraordinær generalforsamling i april. Planen er å børsnotere Treasure i slutten av mai eller begynnelsen av juni.

 

Strategisk

For et knapt år siden, i mars ifjor, solgte Wilhelmsen seg ned i Hyundai Glovis. Da frigjorde det norske selskapet 315 millioner kroner ved å kvitte seg med en halv prosent av aksjene selskapet hadde i Hyundai Glovis.

Nedsalget fra 12,5 til 12 prosent ble forklart med "kapitalstyringsformål". Provenyet var på rundt 39 millioner dollar.

I en børsmelding forsikret Wilh. Wilhelmsen samtidig at forholdet til Hyundai Group, som står bak Hyundai Glovis, fortsatt var godt. Samtidig gjentok selskapet at eierandelen Sør-Korea stadig var «langsiktig og strategisk» for Wilh. Wilhelmsen.

Verdien av de gjenværende aksjene var den gangen 936 millioner dollar, eller åtte milliarder kroner etter dagens vekslingskurs. Onsdag var børsverdien av aksjeposten Wilhelmsen-selskapet eier rundt 765 millioner dollar.

 

Store gevinster

Wilhelmsen har solgt seg ned i logistikkjempen i flere omganger. Høsten 2012 frigjorde den børsnoterte maritime industrigruppen med hovedkvarter på Lysaker en milliard kroner. Mens nettoprovenyet da endte på 170 millioner dollar, var den regnskapsmessige gevinsten 135 millioner dollar.

Det er 11 år siden Wilh. Wilhelmsen kjøpte Glovis-aksjer for 100 millioner dollar. Det ga en eierandel på 25 prosent. Det norske selskapet ble vannet ut til 20 prosent da Hyundai Glovis gikk på børs i 2005.

På vårparten i 2009 ble en fjerdedel av posten solgt for 81,7 millioner dollar.

Bak Hyundai Glovis står Hyundai Kia-toppene, som Wilhelmsen har hatt et nært samarbeid med gjennom en årrekke. Selskapet har ansvaret for all logistikk innenfor Hyundai-systemet.

Gjennom det sørkoreanske bilskipsrederiet Eukor Car Carriers tar Wilhelmsen og selskapets svenske partner, Wallenius Lines, hånd om mye av bileksporten fra Hyundai- og Kia-fabrikkene.

Følg markedene i DN Investor

Les også:
Asia i dag: - Fanget i en dødsspiral  
Torkjel (26) kan bli den yngste nordmannen som bestiger det høyeste fjellet på hvert kontinent. Dét skal gi karrieren hans en kickstart
Swedbank-sjefen sparket

DNtv:

Vil bli verdens beste hundekjører
16 hunder, 50 minusgrader og en ensom vei mot toppen. Amund Kokkvoll ofrer både venner og skolegang for å nå målet om å bli verdens beste hundekjører.
02:57
Publisert:

Vil forene verdens Mac- og pc-brukere
I DNs pitchekonkurranse denne uken møter du Arne Peder Blix fra Friend Software Labs.
01:01
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.