80 av 110 plattformforsyningsskip (PSV) i opplag tilfredsstiller ikke dagens krav til anbud for oppdrag i Nordsjøen. De 80 skipene har en estimert byggekostnad på 16 milliarder kroner, og kan bli liggende lenge uten oppdrag i dagens marked, ifølge en rapport fra skipsmeglerne i Hagland Offshore. 

– Sjansen er liten til minimal for arbeid i Nordsjøen for disse 80 skipene, sier skipsmegler Marius W. Rønnevik i meglerfirmaet.

Denne uken leverte offshorerederiene inn sine tilbud til Statoil på halvt års lange kontrakter for forsyningsskip i Nordsjøen.

For små og for gamle skip

I Nordsjøen ønsker oljeselskapene ofte skip med dekk større en 800 kvadratmeter, DP2-klasse og fartøy som ikke er eldre enn 15 år. Bare 30 av 110 PSV-fartøy tilfredsstiller de tre kravene. 

Island Offshorebåter i opplag i Ulsteinvik. 
Island Offshorebåter i opplag i Ulsteinvik.  (Foto: Per Ståle Bugjerde)

Et stort flertall av offshoreskipene i opplag er rett og slett for små, for gamle eller utrangerte for oppdrag i Nordsjøen.

Offshoreskipene fra Havila Shipping i opplag er for små til å få oppdrag i Nordsjøen. 
Offshoreskipene fra Havila Shipping i opplag er for små til å få oppdrag i Nordsjøen.  (Foto: Per Ståle Bugjerde)

18 skip er eldre enn 15 år, 46 skip har under 800 kvadratmeter dekk og 21 fartøy har ikke DP2-klasse. Gjennomsnittlig byggekostnad for PSV-fartøy er om lag 200 millioner kroner per båt.

– Det blir vanskelig å finne jobb til disse i Nordsjøen, sier Rønnevik, som har laget en oversikt over båtene i opplag.

 Statoils krav var blant annet 950 kvadratmeter dekk og såkalt DP2-klasse for at skipet ikke driver ut av posisjon, som er strengere enn normalen i Nordsjøen.

– Det er bare 20 båter i opplag som er aktuelle for dette og lignende anbud på forsyningsskip i Nordsjøen. Statoil sitt anbud er for seks måneders periode, sier Rønnevik.

Kan bli liggende lenge

Mange skip kan bli liggende å ruste uten å komme på havet igjen. 46 skip i opplag må i løpet av året få ny klasse, som er en ny DNV-godkjenning for fem år for å kunne ta oppdrag. Skipet må sjekkes i tørrdokk, noe som koster rederiet vel 10 millioner kroner.

Den gode nyheten er at stadig flere skip i opplag gir litt høyere pris. Dagratene i spotmarkedet for Nordsjøen økte fra 57.000 kroner i 2015 til 67.000 kroner i 2016. To av tre PSV-fartøy i spotmarkedet i Nordsjøen ligger nå i opplag. Det kan føre til litt høyere dagrater i 2017 om skipene blir liggende i opplag, tror Rønnevik.

– Vi ser en effekt på tilbudssiden, der flere skip i opplag gjør at dagratene beveger seg litt oppover. Det avhenger av at båtene i opplag forblir der, sier Rønnevik.

Flere rederier har båttypen UT755 liggende til kai, et skip som ble bygget for rederiene for 10-20 år siden, med et dekk på 600-750 kvadratmeter. Disse båtene er i dag for små for oppdrag i Nordsjøen. I tillegg ligger 47 ankerhåndteringsfartøy i opplag. 

Blant selskapene som ligger best an med de største og nyeste båtene til å få nye oppdrag, er Møgster, Voldstad, Farstad og Island Offshore, som alle har flere store og nye PSV-båter hver klare for oppdrag.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Supplybåtene «World Peridot» og «World Opal» fra World Wide Supply ligger sør for Ålesund. De er for små til oppdrag i Nordsjøen. 
Supplybåtene «World Peridot» og «World Opal» fra World Wide Supply ligger sør for Ålesund. De er for små til oppdrag i Nordsjøen.  (Foto: Per Ståle Bugjerde)