Halvparten av alle nyansatte får en skikkelig nedtur i sin nye jobb, viser en ny europeisk undersøkelse.

Gapet er stort mellom sjefenes og ansattes opplevelse av bedriften som arbeidsplass. Sjefer skryter og lover mer enn de kan innfri, og tror bedriften er langt mer attraktiv enn oppfatningen som råder blant ansatte og arbeidssøkende, skriver Dagens Næringsliv.

- Det er utvilsom et problem at ansatte har et helt annet bilde av bedriften enn det sjefene har, sier administrerende direktør Pål Reinert Bredvei i jobbportalen StepStone til DN.

Gjennom opinionselskapet TNS har Stepstone nylig kartlagt hvordan en bedrifts omdømme virker inn på evnen til å rekruttere. Ledelsens holdninger i 823 bedrifter i åtte europeiske land er sammenlignet med tilsvarende hos 5929 arbeidstagere og arbeidssøkende, hvorav 693 norske.

Sjefene fremstår som urealistiske skrytepaver, sett med ansattes øyne.

Så godt som alle lederne er helt eller nesten sikre på at de ansatte vil anbefale bedriften til andre. De tar feil. Kun litt over halvparten vil gjøre det og 43 prosent sier at de neppe vil.

Nordmenn litt mer positive

Kun en av fem mener virkeligheten er helt i samsvar med forventningene. Norske arbeidstagere er jevnt over mer positive enn de øvrige europeerne.

Undersøkelsen viser at bedriftens omdømme er helt avgjørende for evnen til å tiltrekke seg riktig arbeidskraft.

For seks av ti arbeidstagere er det viktig hva venner og familie synes om selskapet de jobber for. Nordmenn skiller seg ikke ut fra øvrige europeere. 95 prosent av alle arbeidssøkere sjekker mulige arbeidsgiveres omdømme før de søker. 90 prosent skygger unna bedrifter med dårlig omdømme.

Selskapets egne opplysninger blir mest brukt når arbeidssøkende saumfarer bedriftenes omdømme - selv om halvparten av dem mener selskapenes opplysninger ikke er pålitelige.

- Det er faktisk bedre å være ukjent enn å ha dårlig omdømme. De som ikke vektlegger omdømmet overfor jobbsøkere vanskjøtter selskapets verdier, sier Pål Reinert Bredvei til DN.

Les også: Uvanene som ødelegger karrieren


Jobbintervju? Lær av politiet!

Her er adjektivene som gir deg jobb
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.