Mange lektorer sier de har følt seg presset av skoleledelsen til å sette standpunktkarakterer på manglende grunnlag, viser en undersøkelse fra Lektorlaget.

57 prosent av norske lektorer sier i den ferske medlemsundersøkelsen at de har følt et press fra skoleledelsen om å gi elever standpunktkarakterer. Det til tross for at elevene har hatt et så stort fravær at lektorene egentlig har ment at grunnlaget for å sette karakter ikke har vært godt nok, skriver Dagsavisen.

– Vi står overfor et voksende problem der skoleledere som konkurrerer om best mulig resultater for sin skole, mer eller mindre eksplisitt krever bedre resultat, sier leder Gro Elisabeth Paulsen i Norsk Lektorlag.

Paulsen mener det er i ferd med å vokse fram en ukultur innen norsk skoleledelse.

– Jeg mener rektorer beveger seg inn på faglærerens ansvarsområde og tråkker over en grense. Da ser vi at flere setter standpunktkarakterer på tynt grunnlag for å pynte på resultatet, sier hun.

Paulsen forklarer presset med at det siden 1990-tallet har vært en sterk økning i forventningene til karakterene blant skoleeierne. Det igjen har lagt press på rektorene. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.


Les også: Har noen sett læreren?

 
70 prosent av lærerstudentene ville ikke kommet inn med nye krav

Professor: Elever forstår tall dårligere enn før