Lavprisflyselskapene har hatt en formidabel vekst de siste årene, og veksten vil fortsette med full styrke i årene som kommer. Boeing spår at lavprisflytrafikken vil firedoble seg innen 2029.

Og Bjørn Kjos lover å være på banen og utnytte Norwegians posisjon så langt kapasiteten strekker til. Selv om yielden, som er et uttrykk for inntekt per solgte flysete, er under sterkt press, skal i alle fall kostnadene videre ned - og da vil det se pent ut på bunnlinjen tross lavere yield, sa Norwegian-sjefen på dagens kapitalmarkedsdag.

- Strategien vår er enkel: Kost, kost, kost. Det har vi et kjempefokus på, og vi har et stort potensial for videre kostnadsreduksjoner, understreker han.

Les også: - Vi ansetter ingen i Norge

I 2012 tar Norwegian sikte på å sette i gang med langdistanseflyvninger, i første rekke til Bangkok og USA. De to første leasede Dreamliner-flyene skal etter planen leveres neste år, og Norwegian har opsjoner på ytterligere fire til seks leasede fly.

- Tjener ikke penger med gamle fly
- Vi gjør noe gærn´t hvis vi ikke kommer ned på 50 prosent av kosten til konkurrentene som ikke har Dreamliner. Det har jeg sagt før, og det står jeg fortsatt ved, sier Kjos. Nå som oljeprisen beveger seg rundt 120 dollar fatet, er det ikke mulig å tjene penger med gamle fly, ifølge Kjos. Og det blir enda vanskeligere å tjene penger med gamle fly på langdistanseruter:

- Langdistanse er et fantastisk bra marked, slik vi ser det. Men man kan ikke fly med gamle fly som bruker altfor mye drivstoff - man behøver ikke å være Einstein for å skjønne det! Man er også nødt til å ha et feeder-nettverk og distribusjonskanaler - ellers er det nesten umulig å lykkes i langdistansemarkedet. Og så må vi ha lavkostbaser ute. Ved å opprette for eksempel en ny base i Bangkok fremfor i Skandinavia, sier det seg selv at alt blir mye billigere å drifte. Slik kan vi presse kostnadene ytterligere ned, sier Bjørn Kjos.

Ser potensial i reiseglade asiater
Han ser et "ekstremt interessant" potensial i langdistansemarkedet - og da tenker han ikke på det åpenbare: Å fly nordmenn til Asia og USA. Kjos tenker motsatt:

- Kina har verdens største befolkning og står i spissen for en voldsom økonomisk vekst i Asia. Den største trafikkveksten vil komme fra Asia. Når middelklassen i store asiatiske land nå begynner å reise som turister til Europa, er det en kjempeinteressant utvikling. For når de har fått seg bil og hus, da vil de finne ut hvor fetter´n ble av! For å få virkelig volum må vi klare å holde kostnadene nede - da er potensialet i trafikken fra øst mot vest kjempestort, sier Kjos.

Han har tro på at Norge også kan bli en fantastisk innfallsport mot Europa så lenge billettprisene holdes nede.

- Ja, dette er del av vår fremtidige strategi. Hele Asia-regionen er interessant, men først og fremst tenker jeg på middelklassen i Kina, Vietnam og India som nå får bedre og bedre råd til å reise - og det kan vi komme til å merke allerede innen kort tid, sier Norwegian-sjefen.

Les også: Slik skal Kjos kutte kostnadene

Her er Norwegians New York-fly

Drivstoffsmell for Norwegian (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.