Han er kjent som «poster-boy» for IT-gründere, og hans rakettkarriere i it-bransjen gjorde ham til mangemilliardær allerede som 31-åring. Nå er han sjef for bilmerket Tesla som med elbilen Model S for alvor har funnet veien inn i norske elbilentusiasters hjerter. Og dét før de engang har testet bilen.

Allerede er 1000 biler forhåndssolgt til tålmodig ventende norske bilkunder. Mange av disse slår ihjel ventetiden på Teslas diskusjonsforum hvor blant annet valg av utstyrspakke og lakk diskuteres heftig.

Les også: Snart kan du kjøre denne superbilen gratis i Norge

Rekrutterte Apple-sjef
Mange har dratt paralleller mellom Apple og Tesla. Omtrent samtidig som de første prototypene av Model S rullet på veiene i 2010, var Elon Musk rask med å rekruttere mannen som grunnla Apple Store, og som i Oslo står ved hans side, nemlig George Blankenship. I samme håndvending tok Tesla selv over forhandlerleddet. Og plutselig dukket det opp Tesla-butikker og «showrooms» rundt omkring i verden. Også i Oslo.

- Jeg mener Apple har gjort mye riktig i salgsleddet og da spesielt med tanke på butikkene. Når du går forbi en butikk er målet at du skal få lyst til å gå inn i den butikken. Og når du forlater butikken, skal du glede deg til å komme tilbake. Jeg vet ikke hvordan det er i Norge, men i USA er ikke dét en veldig vanlig opplevelse i bilforretninger, sier Musk til DN.no.

Han har tatt turen til Norge for første gang for «å takke trofaste norske bilkunder». I ambassadørboligen stiller Musk i gråstripet dress, og gjør sitt beste for å fremstå slik doktor-professorer i den etablerte bilbransjen gjør. Men i motsetning til sine trauste bilsjef-kollegaer er Musk en real fargeklatt.

Jeg mener Apple har gjort mye riktig i salgsleddet

Det er ikke mer enn en snau måned siden det for alvor ble bruduljer da New York Times slaktet Model S etter en testkjøring. Da svartnet det for Musk som hentet ut kjøreloggen fra den aktuelle bilen og fyrte løs på Twitter. Her hevdet Musk at biltesteren ikke hadde fulladet bilen og at han kjørte omveier, uten å nevne dette i artikkelen: «NYTimes article about Tesla Range in cold is fake. Vehicle logs tell true story that he didn't actually charge to max & took a long detour», skriver han.

Les også: Tesla i test-trøbbel

Angrer ikke
Til Bloomberg uttalte Musk at Tesla tapte 100 millioner dollar på artikkelen.

Og han angrer ikke over at han hisset seg opp.

- Det er vanskelig å si om det å slå tilbake var den riktige tingen å gjøre. Men jeg følte vi måtte si fra når vi skjønte at informasjonen i artikkelen ikke stemte. Det vil vi fortsette å gjøre, uavhengig av hva slags konsekvenser det får, sier Musk til DN.no.

- Da var det kanskje ikke tilfeldig at dere tok turen til Norge for en prøvekjøring i røffe vær- og føreforhold?

- Nei, nettopp! Eller, hovedgrunnen til at jeg kom var først og fremst for å takke de norske kundene våre. Men jeg synes at testkjøringen illustrerer poenget med at bilen faktisk fungerer i kulden. De kjørte tross alt fra Bergen til Oslo, over fjellet, i kuldegrader, i norsk vintervær med snø og is. Jeg synes det er bra å vise at den fungerer i Norge, spesielt overfor dem som har kjøpt bilen men ikke har hatt muligheten til å kjøre den ennå, sier Musk.

Se også Frederic Hauges reaksjon etter å ha kjørt Tesla Model S fra Bergen til Oslo: - Det var helt hinsides! Så moro!




Tesla har ennå til gode å tjene penger på elbilene sine. I siste kvartalsrapport uttaler Musk at han tror selskapet forhåpentligvis vil gå i null allerede i første kvartal 2013 og at målet er at selskapet blir lønnsomt i løpet av året.

Les også:
<b>Nå tjener de penger på elbil</b>
<b>En strøm av nye elbiler vil løfte salget videre</b>
<b>Ti biler å se frem til i 2013</b>
Tesla gjør det igjen - her er Model X