Børsforskeren Hanna Setterberg har funnet en enkel handelsstrategi som har gitt 12 prosent bedre årlig avkastning enn børsutviklingen, skriver di.se.

Metoden er å kjøpe aksjer i de selskapene som overrasker mest i positiv retning når kvartalstallene legges frem.

I sin avhandling ved Handelshøyskolen i Stockholm har hun undersøkt kursbevegelsene på Stockholmsbørsen mellom 1990 og 2005, og funnet ut at markedet er tregt med å prise inn positive nyheter om selskapenes bunnlinje.

Ved å utnytte denne effekten og kjøpe aksjer i den tiendedelen av børsselskapene som har bedret resultatet etter skatt mest fra samme periode året før, får man ifølge Setterbergs forskning en pen ekstraavkastning.

Det skyldes at hele oppgangen som følge av de gode tallene ikke skjer med en gang, som det burde i et 100 prosent effektivt marked, men spres over tid og holder seg i 12 måneder etter de positive nyhetene.

Sikker på strategien

Som nevnt over er det bunnlinjen, resultat etter skatt, som er utgangspunkt for aksjekjøpene etter denne metoden. Og det er investorenes usikkerhet rundt selskapenes bunnlinje som er årsaken til tregheten i kursbevegelsene. Også annen forskning har vist at markedet reagerer tregere på virkelig positive overraskelser når det gjelder nettoresultatet i bunn av resultatregnskapet.

Setterbergs avhandling viser at aksjeinvestorene kjenner seg betydelig mer sikre på selskapenes driftsresultat. De som følger selskapene over tid synes rett og slett at det er mye enklere å benytte driftsresultatet som måltall over tid, ettersom det viser overskuddet fra selve kjernevirksomheten i selskapene.

- Når den positive nyheten gjelder at mål høyere opp i resultatregnskapet er oppgangen i aksjekursene mye raskere. Det blir ikke samme forsinkede effekt som ved resultat etter skatt, sier Hanna Setterberg til avisen.

Slik fungerer strategien i Setterbergs metode:

Når perioden med kvartalsrapportering er over, velger man ut den tiendedelen av børsselskapene som har bedret resultatet etter skatt mest sammenlignet med samme periode året før. Man kjøper aksjer i alle disse selskapene og beholder aksjene i 12 måneder. Da selges de. Dette gjentas etter hver rapportperiode, det vil si fire ganger i året.

Setterberg er sikker på at strategien er lønnsom, men synes ikke at man skal se det som gratis avkastning. Hun har testet metoden mot andre risikofaktorer enn den generelle børsutviklingen, og fått samme resultat.

Les også: Her er aksjen som kan stige 190%

<b>Aksjene som kan stige 100-200 prosent i år</b>

Norske småsparere kjøpte taperaksjene og solgte vinneraksjene
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.