Oljeprisen har skutt i været og ga lavprisflyselskapet en ekstraregning på vel 140 millioner kroner i første kvartal i år.

Den høye oljeprisen bidro sterkt til resultatet før skatt havnet på minus 406 millioner. Toppsjef Bjørn Kjos legger ikke skjul på at kvartalet har vært utfordrende - og at kostnadene nå må ytterligere ned.

Les mer: Drivstoffsmell for Norwegian

- Å fly fly med høyt drivstoff-forbruk når oljeprisen er over 120 dollar fatet er "drepen", innrømmet Kjos på dagens kvartalsrepresentasjon.

Kostnadene til flybensin steg med 41 prosent til 561 millioner kroner, fra 398 millioner kroner samme kvartal året før. I dette ligger det en produksjonsøkning på 28 prosent og en økning i den endelige drivstoffprisen på 17 prosent, skriver Norwegian i rapporten.

Satser drivstoffgjerrig
Nå er Bjørn Kjos glad for at innfasingen av helt nye og mer drivstoffgjerrige Boeing 737-800-fly er godt i gang.

I løpet av første kvartal har Norwegian satt syv nye 737-800-fly i drift, mens mindre og eldre 737-300 er faset ut. Flyselskapet har 14 flere nye 800-maskiner nå enn for ett år siden. Senere i år vil ytterligere åtte nye fly fases inn.

- Dette vil gjøre oss mye mer robuste mot høye drivstoffpriser, sier Kjos, som forteller at drivstoff-forbruket er redusert med seks prosent per sete bare siden samme tid ifjor.

Her skal det kuttes:
Men Norwegian ser også flere områder hvor det er mulig å kutte kostnader:

- Å opprette nye baser er dyrt, men kostnadsstrukturene våre er sterke og konkurransedyktige, sier Bjørn Kjos. På den nye basen i Helsingfors har de blant annet leid inn piloter fra Estland som tjener vesentlig mindre enn Norwegians øvrige piloter.

Les mer: - Sosial dumping? Absolutt ikke!

Det er også mye penger å spare på bedre crew- og flyutnyttelse, mener Kjos. Her har Norwegian fortsatt litt å gå på. Samtidig har flyselskapet kommet langt i automatiseringsprosessen.

- Vi satser mye på automatisering, blant annet at passasjerene kan sjekke inn bagasje på flyplassen uten at man må få hjelp. På dette området er også kostnadskutt mulig, sier Norwegian-sjefen.

Han understreker at oljeprisen er "ubestemmelig" og vanskelig å spå fremover, men understreker at drivstofftillegget som ble innført i januar vil få effekt i andre og tredje kvartal.

- Enhetskostnadene våre (kostnad per sete per kilometer, red.anm.) skal videre ned, men med ren 800-flåte regner vi med å nå målet vårt, sier Bjørn Kjos.

- Må være tålmodige
Langdistanseplanene til Norwegian står fast, selv om det er noe usikkerhet når flyene vil dukke opp. Dreamliner-trøbbel kan føre til at langrutene til Bangkok og New York blir forsinket.

I første omgang har flyselskapet inngått avtale om å lease to Dreamliner-fly med leveranse høsten 2012. Norwegian ser for seg at de skal ha til sammen 6-7 av denne typen langdistansefly.

Les mer: - Vi håper i det lengste

- Noen måneders forsinkelse kan bli aktuelt, men vi har ikke fått leveransedatoen ennå. Vi føler egentlig at vi har kontroll på dette, men det gjelder å være tålmodig, sier Kjos.

Les også:
Drivstoffsmell for Norwegian
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.