Ifjor var det Mitsubishi I-MiEV som var elbilkongen. Utviklingen går videre, og i år er det ingen tvil om at Nissan Leaf er sjefen av de elektrisk drevne bilene.

I 2014 har Volkswagen planene klare om å overta denne tronen. Da kommer den elektrisk drevne Golfen. Allerede nå har vi prøvekjørt en prototype her i Norge. Tar du høyde for de vanlige elbil-problemene, eller utfordringene, kan vi vel si såpass at det ser lovende ut.

Utenpå er det ingenting som tyder på at dette er noe annet enn hva nesten 2700 nordmenn hittil i år har trillet hjem fra Volkswagen-forhandleren. Bortsett fra noen klistremerker er den så og si identisk med en vanlig Golf.

Les om bilsalget her: Bensinbilen gjør comeback

Innvendig er det heller ikke spesielt påtrengende forskjeller. Alt fra girspak og padler på rattet er tilsynelatende likt.

 

Som vanlig når man starter en elbil, er det også her tyst, og du lurer på om du vred lenge nok på nøkkelen. En «ready»-melding i displayet bekrefter at så er tilfelle, men så skjer det noe.

Volkswagen Golf e-motion er den første elbilen med innebygget lyd. Før farten passerer 30 km/t avgir nemlig bilen en noe uvanlig buldrende lyd, som skal varsle fotgjengere om at her kommer det et kjøretøy på halvannet tonn. Pass deg! Hør bilens lyd i video øverst i saken.

Girspaken er av velkjent dsg-utforming, men i steden for S for Sport, er det nederste hakket B, som stikk i strid med utgangspunktet bremser bilen. Dette er også noe mer eller mindre nytt på elbilfronten. Golfen regenerere energi etter førerens angivelse. I tillegg til den hardeste motorbremsen på B, kan man velge tre forskjellige stadier ved hjelp av det som normalt sett er girvelgere bak på rattet. Ved kjøring i unnabakker er dette faktisk ganske nyttig, ennå så dumt det høres ut.

DN Play: El-Golfen i bilder

På veien oppfører el-Golfen seg eksakt som en vanlig Golf. Det betyr forutsigbare og trygge kjøreegenskaper. Ettersom momentet på 270 newtonmeter er på plass fra start føles den også relativt sterk. Akselerasjonen er omkring som en ordinært motorisert Golf, og går unna på 11,8 sekunder. Batteriene som gir deg mulighet for en teoretisk kjørelengde på omkring 15 mil sitter mellom forsetene, under baksetet og under bagasjerommet. Dermed stjeler den noe bagasjeplass, men ikke mer enn at det holder for den typen kjøring slike biler er ment for.

 

Vår prøvetur gikk fra Oslo sentrum opp til Tryvannstårnet. Da vi startet hadde vi en oppgitt rekkevidde på ni mil. På toppen av Tryvann viste måleren fire mil igjen før et vegguttak måtte besøkes. Ved hjelp av de mange unnabakkene ned til byen, greide bilen å samle opp en rekkevidde på ti mil da vi igjen parkerte der vi hentet bilen. Det som kan virke som en evighetsmaskin, er dessverre ikke det, for rekkeviddemåleren beregner gjenstående rekkevidde utfra faktisk kjøring der og da. Likevel; energigjenvinningen i den elektriske Golfen er definitivt veien å gå, og at føreren langt på vei kan styre dette selv er også noe vi likte godt.

Før batterikapasiteten blir bedre på elbiler generelt, får man neppe se bedre elbiler for folk flest enn denne Golfen.

Første elektriske fra Volkswagen kommer allerede neste år, og er en e-Up!, altså bygget på den lille bybilen Up, som med en tresylindret liten bensinmotor inntar Norge i disse dager.

Les test av Volkswagen Up!: Den nye folkevognen

Den elektriske Golfen kommer først i salg med utseendet til neste generasjon Golf som debuterer mot slutten av dette året. Det blir nok gjenkjennelig som en Golf, og den elektriske versjonen er ventet til Norge i 2014. Prisen ventes å ligge rundt Nissan Leaf, altså 260-270.000 kroner.

 

DN Play: El-Golfen i bilder

Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.