Med sin "ansatte først, deretter kunden"-filosofi har HCLTs ledelse blitt omtalt som en av de mest moderne i verden. Ledelsesboken til toppsjef Vineet Nayar - sjef for 80.000 ansatte i et av de raskest voksende IT-selskapene i verden - er en internasjonal bestselger og HCLTs snuoperasjon har blitt brukt som case-studium på Harvard Business School.

I dag deltok Anand Pillai, som er ansvarlig for lederutvikling hos it-giganten, på et ledelsesseminar i regi av HSH, hovedorganisasjonen for handelsnæringen i Norge.

- Da Vineet Nayar overtok toppjobben i HCLT i 2005, var selskapet truet av et globalt skifte i IT-servicemarkedet som førte til at vi slet tungt for å holde tritt med våre større rivaler. Noe drastisk måtte gjøres, men hva? Vi fant ut at kundene våre ikke bryr seg om vi er først ute, størst eller har de mest interessante strategiene - de vil at vi skal være best. Og hvem er det som gir et selskap økt verdi? De ansatte! Hvorfor? Fordi det er de ansatte som har kontakten med kundene. Slik ble ledelsesfilosofien vår til, sier Pillai.

 

Oppsiktsvekkende utvikling
I løpet av fem år har Nayar snudd HCLT fra å være et selskap som tapte terreng til konkurrentene til å bli det fjerde største IT-selskapet i India:

Antall kunder er firedoblet, inntektene er tredoblet og kundetilfredsheten har økt med over 50 prosent.

- Vi har hatt en oppsiktsvekkende utvikling, og selv om filosofien "ansatte først, deretter kunden" er velkjent i land som for eksempel Norge, var den banebrytende i India da vi lanserte den i 2005. Men i dag har en rekke indiske selskaper adoptert samme filosofi. De ser at det nytter! sier Anand Pillai til DN.no.

HCLTs ansattegarantier
HCLT gir følgende garanti til sine ansatte:

1. Vi vil ikke gi deg ansvar.

2. Vi respekterer ikke evnene dine.

3. Vi vil ikke behandle deg likt.

- Det høres ikke bra ut, hva? humrer Pillai.

- Men: Vi kan garantere følgende:

1. Du må ta ansvar.

2. Vi respekterer holdningene dine.

3. Vi vil behandle deg rettferdig.

- Dette skaper sunn vekst. Og det er umulig å behandle alle likt, for alle ansatte er forskjellige. Selskapet vårt drives av de ansatte, og vi er alltid mottakelige for nye tanker og ideer, men noen tar mer ansvar enn andre, sier Anand Pillai.

De ansatte står for verdiskapingen i et selskap, men hvis dette skal gå på skinner, har ledelsen tre viktige oppgaver: Å tilrettelegge, engasjere og bemyndige, forklarer han.

Jakter på ansattes "passion"
- I stedet for å behandle en ansatt som en hvilken som helst arbeider i en fabrikk, behandler vi hver enkelt som et individ. Folk er forskjellige, og det skal de få lov til å være. Det er også en fordel for bedriften at folk tenker og handler ulikt. Hører vi på de under oss, blir vi klokere, sier Pillai.

Han understreker viktigheten av at man må jobbe på et sted man passer inn.

- Alle kan ta lederskap, og man må fokusere på å gi makt til de ansatte som er villige til å ta ansvar. Men for å ville ta ansvar, må man jobbe på et område man har "passion" for. Jeg pleier å si det sånn: Finn en jobb som du elsker og som du vil gjøre bra, selv om ingen ber deg om det. Da er du på rett plass. Vi vet at nøkkelen til kundelojalitet er sterkt lenket til ansatt-tilfredshet. Hvis ikke de ansatte er fornøyde, gjør de ikke jobben sin så godt at kundene blir fornøyde heller. Alt henger sammen, forklarer Anand Pillai.

Hviler ikke på suksessen
Å sette de ansatte først fører til konstant fornyelse, men dette krever at ledelsen legger til rette for en kultur for forandring på arbeidsplassen. For det som ga suksess for fem år siden, gir ikke suksess i dag, understreker Pillai.

- Jo mer vi vokser, jo mer annerledes må vi tenke. Vi må hele tiden tenke innovativt for å opprettholde og videreføre suksessen vår. Det er vi klar over. Det nytter ikke å hvile på en suksess. Da sakker vi fort akterut.

- Hva hvis man investerer i sine ansatte - og de bestemmer seg for å slutte?

- Da sier jeg: Hva hvis du ikke gjør det, og de blir? Dét er en større utfordring. Og hvis ansatte ikke liker vår ledelsesfilosofi og bestemmer seg for å slutte, da donerer vi dem gjerne til konkurrenten!

Les også: - Brutalisert arbeidsliv? Nei!

<b>- Sjefer får kick av å ta beslutninger</b>

<b>- Ledere må få lede</b>

<b>- 8 til 4-jobben er "ut"!</b>

<b>Sjefens største svakhet</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.