Ved siden av å annonsere boligen hos eiendomsmegler Krogsveen og på Finn.no, la selger Jann Einar Moe ut bildene på sjekkeappen Tinder.

- Leiligheten jeg skulle selge egner seg for single mennesker og førstegangskjøpere. Disse finnes det jo mange av på Tinder, og jeg rettet meg derfor inn mot alderen 25 år, pluss minus. Hensikten var jo at potensielle kjøpere skulle bli oppmerksomme på den. Kanskje de som er på boligjakt, men i utgangspunktet hadde andre kriterier. Jo flere på visning, jo bedre, sier han.

Tinder-annonsen lød:

LITENOGSØT (28)

Klining over en lav sko ;)

Hvem jeg er? Vel, jeg får ofte høre at jeg er lys, fin (søt?) og godt utstyrt – og nå kan jeg altså bli din J

Jeg passer nok best for deg som gjør dette for første gang, og det er greit at vi ikke lover hverandre evig troskap – så lenge du finner noen ny til å ta over når du vokser fra meg J

Ps. Du bør ikke være sjalu siden jeg ofte får høre at jeg er fin.

(Finnkode: 49058746. Dette er gjort uavhengig av megler. For mer info eller ved spm – kontakt megler)

Fikk bud før visning

- Jeg måtte jo bevare konteksten, sier Moe om ordlyden i annonsen.

Han jobber som salgsutvikler, men ikke eiendomsmegling. Det var allikevel han som måtte ta seg av salget da det kom et bud allerede før første annonserte visning. Ergo fikk han heller ikke vite om annonsen genererte noen besøkende på visning. Men over 60 personer ”matchet” med Moes annonse på sjekkeappen, og mange av dem kommenterte leiligheten.

- Jeg fikk flere gratulasjoner da den var solgt, så det tyder på at flere hadde tatt reisen fra Tinder til Finn.no, sier han.

Alle spørsmål om leiligheten ble matchene bedt om å ta med eiendomsmegler Kristian Karlsrud i Krogsveen. Han synes Moes idé var morsom.

- Tinder er denne sjekkeappen, er det ikke? Han nevnte at han skulle prøve det. Det var litt kult , syntes jeg. Når det er i selgers regi, får man bruke de kanalene man kan. Det kan jo ha en effekt, sier Karlsrud.

Han forteller at annonsen hadde høy aktivitet på nett, men kan ikke spore hvor stor andel av trafikken som kom fra Tinder-reklamen.  

Selv om boligannonsen på Tinder var et morsomt trekk, tror ikke Moe han vil fortsette å bruke appen til rubrikkannonser.

- Det var en perfekt anledning til å spre et boligobjekt, men det blir nok med denne ene gangen. Og hvis det blir for mye av dette på Tinder, vil det nok oppleves som støy, sier han.

Tinder ned fra toppen?

Brukerne ser imidlertid ut til å ha mistet troen på sjekkeappen Tinder.

53 prosent mener de kommer til å bruke den mye omtalte sjekkeappen mindre de neste seks månedene. Det viser ferske tall fra Ipsos MMIs webpanel.

Fremdeles ligger nedlasting og bruk av appen høyt oppe i statistikken, høyere enn Wimp, Google+ og Whats’App. 24 prosent sier de er inne på appen daglig.

- Det er mulig folk forventer at Tinder er en døgnflue.  Det blir interessant å se hvordan utviklingen faktisk blir i tiden fremover, sier Ingrid Hågård Bakke, konsulent i avdeling for forskning, politikk og samfunn hos Ipsos MMI.

Funnene om Tinder-brukerne baserer seg på svar fra under 40 respondenter, så hun presiserer at feilmarginene er høye.

- Det kan likevel vise en tendens, mener Bakke.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.