Another Johansson

Det er en ny Johansson på toppen av AJ Produkter. Enock tar over etter faren som startet eventyret for snart femti år siden.

Foto: Alexander Benjaminsen

Enock Johansson (39) har overtatt sjefsstolen etter faren Anders Johansson (68). Det vil si: Begge to har fortsatt samme type kontorstol i brunt skinn og gode armlener som de fikk i 2012.

Noen ting skal være som det alltid har vært hos AJ Produkter.

– Hva som blir annerledes nå? Vi skal fortsatt jobbe for å gjøre folks arbeidshverdag så bra som mulig, sier Enock.

– Dere skal ikke endre logoen til EJ?

– Neida, det passer fortsatt med AJ: Jeg er jo bare Another Johansson. Hahaha.

Profil

Navn: Enock Johansson

Alder: 39

Utdannelse: Excecutive MBA, Hult International Business School, IHM Business School, Gøteborg

Aktuell: Ny toppsjef i AJ Produkter

Sykkelstol og et hev- og senkbart skrivebord er selvfølgelig inventar på kontoret til den nye toppsjefen i AJ Produkter. Alle foto: Alexander Benjaminsen

Katalogfamilien

Enock Johansson er eldste sønn til gründeren som etablerte AJ Produkter. Anders Johansson startet selskapet som 19-åring fra kjellerstuen til sine egne foreldre hjemme på Hyltebruk i 1975.

Tanken var at det tok for lang tid å besøke alle kundene sammenlignet med å sende ut en katalog. AJ ble altså bygget opp rundt en årlig produktkatalog som kunne nå ut til hele Sverige. 48 år senere er kontor- og lagerprodusenten en internasjonal suksess med over 1000 ansatte i 21 land.

AJ Produkter

  • Gjennom en serie artikler i Dagens Næringsliv, produsert av innholdsbyrået DNX, ønsker AJ å dele sin kompetanse for å hjelpe folk til å ha det bra på jobben
  • AJ er et fullserviceselskap som designer, selger og produserer innredning til kontor, i tillegg til møbler og produkter til lager, industri, skole og barnehage
  • Er representert i 21 europeiske land med 26 selskaper, og har over 1000 ansatte
  • AJ Produkter er Norges største nettbutikk for innredning og utstyr til arbeidsplassen
  • Ble etablert i 1975 av 19 år gamle Anders Johansson. Hans initialer har vært selskapets navn siden da
  • AJ Produkter satser sterkt på egen produksjon, og på lokale og europeiske leverandører - både små og store

De ble raskt kjent, ikke minst fordi de brukte sponsing av idrett, humor og kjendiser i markedsføringen av katalogene. Til og med Rolv Wesenlund var med for å få katalogen til å bli liggende på lunsjrom rundt i Skandinavia.

Da Enock var liten gutt på midten av 80-tallet hadde AJ allerede utvidet til store lokaler i hjembyen. De hadde etablert seg i Norge. De hadde startet egen produksjon av metallvarer i Slovakia. De bygget fabrikk i Polen. Når landsjefer kom på besøk, spiste de middag hjemme hos Johansson-familien.

– Det var spennende å treffe utlendinger og få eksotiske presanger fra fremmede land. Det har vært veldig positivt å leve med en familiebedrift. Når man har noe i familien som vokser, og som foreldrene er så engasjert i, da blir det positivt miljø.

– Når jobbet du her første gangen?

– Jeg var tolv år da jeg fikk pakke på lageret. Mange av dem jeg traff den gangen arbeider her fortsatt, og mimrer tilbake fra da jeg løp rundt her. Men jeg var faktisk også modell i en katalog da jeg var tre år gammel.

– Hvordan vil dine to yngre brødre beskrive deg, tror du?

– Jeg er en typisk storebror. Men jeg tror de ville beskrive meg som kreativ og bestemt. Det har jeg alltid vært.

– Har det alltid vært tenkt at du skulle ta over?

– Ikke i det hele tatt. Vi fikk frihet til å gjøre det vi ville. Jeg ville egentlig bli skuespiller og gjøre opprør. Men jeg tror mine brødre er lettet over at det er jeg som har tatt over.

Generasjonsskiftet fra far til sønn har vært planlagt en stund. Enock skulle bare gjøre seg ferdig med en MBA først. Faren har fremdeles kontor rett borti gangen for sønnen.

Lageret fortjener også god design

Enock hadde vært entusiastisk med i skoleteateret som ungdom. Og lenge var det skuespiller han ville bli. Og han fikk full støtte til valget av foreldrene. Men da han var ferdig med videregående og ikke helt visste hvor veien skulle gå videre, sa de at han kunne jo jobbe litt i familiebedriften inntil videre.

– Da begynte jeg på fotoavdelingen, der de laget katalogene. Jeg var med på foto-opptak og så hvordan bildene direkte påvirket salget. Det ble aldri noen skuespillerkarriere, og bra er det. Jeg innså min begrensning der. Men jeg er glad for at jeg forsøkte meg i skoleteateret. Det lærte meg mye om å arbeide sammen i team og lede folk. Det har jeg tatt med meg videre.

Viseadministrerende direktør David Bray er Enocks kontornabo på det store hovedkvarteret i Halmstad og en viktig medarbeider.

I 2012 flyttet AJ Produkter fra Johansson-familiens hjembygd Hyltebruk til nye og spesialbygde lokaler på åkeren like ved E6 i Halmstad. Da ble Enock designdirektør. To år senere ble han vise-administrerende direktør, fortsatt med ansvar for produktutvikling og design.

– Jeg er veldig designinteressert. Det spiller ingen rolle om det er industri eller kontor. Alt skal være designet med brukeren i sentrum. Det skal løse et problem for dem. Men vi har jo mange års erfaring med hva som gjør arbeidsdagen bedre for folk.

Enock var selv pådriver for å opprette en egen avdeling med møbeldesignere. Selskapet har dermed kontroll på hele verdikjeden, fra design til produksjon av egne produkter.

– Men et av produktene vi utviklet i designavdelingen, et klesskap, fikk den tyske Red Dot-prisen. Det er jeg ganske stolt av.

– Lageransatte og kontorarbeidere har også behov for god design?

– Det er viktig for oss å holde oss relevante og følge nøye med hva som hender og hvilke trender som rører seg blant arbeidstakere og industribedrifter. Vi har jo også utviklet en stol, spesialutformet for skolebarn opp til 9. klasse. De sitter jo like lenge i løpet av en dag som vi gjør, og trenger jo også å sitte bra.

– De trenger en stol man ikke kan vippe på?

– Ja eksakt, hehehe. Og om de gjør det, så skal de ikke kunne slå seg.

AJ Produkter har nylig utvidet lageret fra 33000 til 58000 kvadratmeter. Enock jobbet på lageret da han var ung, noe flere av lagermedarbeiderne fremdeles husker.

Planlagt generasjonsskifte

Overgangen til sjefsstolen var forberedt i et år før det ble offentlig. Enock har tatt en executive MBA de siste årene, og tanken var at skiftet skulle skje da han var ferdig med den.

– Jeg har jo jobbet med strategier før, men da hadde man jo alltid noen å skylde på. Nå er det jeg som må stå for dette. Men det er kult å kunne sette mitt preg på dette stedet.

– Det første du gjorde var å bygge treningssenter?

– Ja, jeg er veldig glad i å trene. Det er min terapi. Jeg har drevet med crossfit. Så det tok jeg med hit. Da trener man i grupper…

– … og løfter på kontorpulter?

– … haha, ja nettopp. Når vi trener sammen så spiller det ikke noen rolle hvor vi jobber, hva man driver med ute i bedriften. Vi har en personlige trener som kommer her flere dager i uken. Første trening i dag morges var klokken seks. Da var det helt fullt. Det gir en veldig god energi på huset.

Noe av det første Enock gjorde som sjef, var å få bygget et treningsrom på huset. Her kommer det personlige trenere flere ganger i uken. I tillegg brukes selvsagt sykkelstolen på kontoret flittig.

Det fjerde barnet

Enock rydder bort post-it-lappene som henger fra dataskjermene, de er det eneste som kludrer til det rene skrivebordet. Han trykker på knappen som får skrivebordet til å heve seg.

– Det var et slikt bord vi sendte til Donald Trump da han var president. «It’s time to stand up», var budskapet. Vi fikk aldri noe svar på hva som skjedde med bordet.

Han setter seg på sykkelstolen til ære for fotografen.

Lenger borte i gangen sitter faren, den abdiserte sjefen. På veggen utenfor henger bildet av da han mottok den kongelige æresbevisning fra Sveriges kronprinsesse Victoria.

Selv om de har byttet titler, har Enock og Anders jobbet tett i mange år. Overgangen har gått gradvis og naturlig.

– Man kommer så nære. Og man vet jo så godt hvordan den andre vil reagere og tenke. Vi har sterke bånd innen familien. Men det har alltid vært høyt under taket hos oss. Vi har kunnet si det vi mener og få motstand på det.

– AJ Produkter er min fars fjerde barn, sier Enock. Nå er Anders Johanssons førstefødte klar til å videreføre familiebedriften.

– Hva er din visjon for fremtiden her?

– Fordelen med å komme inn som neste generasjon etter å ha jobbet her i 16 år, er at jeg ikke trenger å finne opp noe nytt. Jeg kan ta kjernen i virksomheten og utvikle det videre. Min far har jo alltid sagt at vi er et katalogforetak. Og det er vi jo på sett og vis fortsatt. Ehandel er jo omtrent det samme som postordresalg.

– Det er mulig å forstå den overgangen også for den som henger igjen i den gamle tiden?

– Han ville nok helst fortsatt med å sende ordre på telefaks, men samtidig har jo han utviklet en katalog gjennom så mange år. Og den gjør ting som nettbutikken ikke får til. Det er kanskje ikke alt som kan digitalisere.

– Han er en typisk gründer, mens du tar over ledelsen av et multinasjonalt selskap?

– Da jeg kom inn i bedriften var vi allerede i mange land. Han har gjort alle stegene, kan alt, og er den som har tatt alle avgjørelsene. Min jobb er ikke å være spesialist, men å omgi meg med spesialister.

– Overgangen var kanskje litt emosjonell for ham?

– Ja dette var jo hans fjerde barn. Hans livsverk. Men det er jeg stolt av å bringe videre.

Likte du denne saken?

Dagens Næringslivs journalister har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet. Innholdet er produsert av Dagens Næringslivs kommersielle avdeling DNX.