Font

for bedrifter

Meny

for bedrifter

Meny

De 25 minuttene trikken tar fra Grefsenveien til Solli Plass hver morgen før åtte bruker Runar på samvittighetsfull lesing av nyhetene. Foto: Anita Arntzen

Lever av medias søkelys

Dette er annonsørinnhold for Dagens Næringsliv. Journalistene i DN er ikke involvert i produksjonen.

– Det har skjedd at jeg har forlatt middagsbordet i selskap, eller bedt kjæresten min overta kjøringen på vei til hytta, nettopp fordi klokken er ni. Runar Wiksnes’ (29) jobb gjør ham avhengig av oppdaterte nyheter.

Dette er annonsørinnhold for Dagens Næringsliv. Journalistene i DN er ikke involvert i produksjonen.

– Det er forbannelsen med telefonen, at man på mange måter går rundt med avisen på lomma hele tiden.

Kommunikasjonsrådgiver Runar Wiksnes er ifølge seg selv, fullstendig oppslukt av nyheter. Han har to og et halv år bak seg i Geelmuyden Kiese hvor han stort sett jobber med krise- og finansiell kommunikasjon.

– Det blir mye scrolling i DN-appen på telefonen til tider, sier han. Han lener seg tilbake og tar en slurk av den svarte kaffen fra kaféen på hjørnet.

De 25 minuttene trikken tar fra Grefsenveien til Solli Plass hver morgen før åtte bruker Runar på, det han selv beskriver som, samvittighetsfull lesing av nyhetene.

Litt for å tilfredsstille nyhetsavhengigheten går han gjennom DN, Finansavisen og nisjesteder på nettet, men også for å holde seg oppdatert.

– Når du jobber med medier, er det vanlig å sette opp skreddersydde nyhetsvarsler. Men å kun lese sakene som kommer der blir fort litt snervert, sier Runar.

– Man snakker ofte om ekkokammer i sosiale medier men det blir litt av det samme i mediebildet, hvis det automatiske nyhetssøket skal definere de eneste sakene man leser.

Derfor er den knappe halvtimen på trikken så viktig for ham. – Det skjer ting i kundenes konkurrerende selskaper, andre næringer eller noe regulatorisk som er relevant. Kanskje er det ikke direkte tilknyttet saken man jobber med, men viktig for å kunne se hele bildet. Runar har allerede kvelden før, raskt vært innom nyhetene på mobilen og sett gjennom morgendagens avis.

– Det er kanskje ikke alltid de nyhetene som jeg leser gjennom dagen som er de mest interessante for kundene våre, men derimot de nyhetene som kommer klokken ni på kvelden, når morgendagens avis publiseres på nett.

Han ler, og klemmer litt hardere rundt telefonen som han ubevisst har holdt hånden over, der den ligger innenfor rekkevidde med skjermsiden ned.

– Jeg tror kjæresten min noen ganger ønsker seg tilbake til den tiden hvor nyhetene kun kom på papir.
Stadige nyhetsoppdateringer er en del av arbeidsdagen hans. Og mediehåndteringen er ikke over når klokken er fem.

– Det er jo ikke sånn at det skjer veldig ofte at vi blir overrasket over det som kommer i nyhetene, sier han overbevisende.

– Vi er ofte koblet på før saken dukker opp i mediene. – Men gravejournalistikken er ikke død. Det må da være tilfeller hvor dere blir utfordret i krisekommunikasjon?

Runar ser på trafikken som passerer over Solli Plass. – Så klart! Noen saker kommer først i nyhetene. - Men, felles for alle som er involvert i mediesaker, er at de først har blitt intervjuet, eller i alle fall fått muligheten til å komme med en kommentar.

Folk flest kan leve tilbaketrukne tilværelser uten å ha noe forhold til mediene eller rampelyset. Mens noen lever i medias søkelys, lever andre av det. Runar, lever av å ligge i forkant, håndtere og formidle budskapet til kunden slik at de ikke behøver å miste nattesøvnen.

– Den følelsen av å stå i blitzregnet, den er forskjellig for folk, oppsummerer han.

– Noen mennesker synes at det er tilstrekkelig at én journalist ringer én gang, før de føler at de er på en arena de ikke er komfortabel med. De som kjenner på ubehaget, ringer gjerne oss når journalisten har lagt på. Det er da det gjelder.