SAS må gå til eierne og be om mer penger i 2013. Det uttalte to analytikere til Dagens Næringsliv igår.

Årsaken er at om ett år så må SAS ta inn en pensjonsregning i regnskapet når nye regnskapsregler trer i kraft.

Dette har ingen kontanteffekt, men SAS’ egenkapital, som ved halvårsskiftet var på 12 milliarder svenske kroner, kan bli fullstendig utradert.

Dermed peker flynesen på næringsministeren: Vil han åpne pengesekken nok en gang?

– Vi vil ikke gå inn med mer penger nå. Nå må selskapet vise at det kan tjene penger, sier Trond Giske.

Undersøkte muligheten
Etter det DN erfarer skal SAS ha undersøkt mulighetene for en ny emisjon tidligere i år, noe selskapet ikke fikk aksept for hos sine eiere. Den norske, svenske og danske staten er største eiere i flyselskapet.

I løpet av de siste ti årene er SAS blitt tilført rundt 65 milliarder svenske kroner. Dette har hovedsakelig skjedd gjennom salg av eiendeler for 54 milliarder kroner.

På toppen av dette gjennomførte flyselskapet to emisjoner i årene 2009 og 2010 på snaut 11 milliarder svenske kroner. Den norske stat investerte 1,3 milliarder kroner. Nå er statens SAS-aksjer verd under 240 millioner kroner, og SAS har fortsatt tendensen ved å falle som en sten på Børsen.

Erkekonkurrenten Norwegian er over dobbelt så mye verdt på børsen, og selv Finnair, som også har sine finansielle problemer, er nå mer verdt enn SAS.

Lite å selge
Tilbake i SAS er det ikke mye igjen å selge. Den forrige konsernsjefen Mats Jansson foreslo å selge ut Eurobonus-programmet, som fortsatt er i SAS’ eie. Hva dette er verdt, er vanskelig å anslå.

Videre har selskapet fortsatt noen få eiendommer igjen, noen landingsrettigheter på Heathrow, samt en eierandel i flyselskapet Air Greenland.

Den største verdien som det spekuleres på om skal selges er likevel Widerøe. Dette er et heleid SAS-selskap, som likevel har sin egen organisasjon med hovedkontor i Bodø.

Skulle SAS-ledelsen foreslå å selge Widerøe, er dette noe Giske og regjeringen isåfall vil ha et ord med i laget om. Widerøe står nemlig for en svært viktig del av infrastrukturen i store deler av Norge.

– Et salg av SAS som helhet eller deler av det, er et eierskapsspørsmål, sier Trond Giske.

Widerøe er da også et selskap som i løpet av de siste fem årene har levert gode tall.

Widerøe har gått med et samlet overskudd før skatt på nær 750 millioner kroner de siste fem årene, noe som tilsvarer omtrent det samme beløpet morkonsernet har hatt i driftstap i den samme perioden.

Les mer: SAS vurderer Widerøe-salg

Les også: SAS klar med ny stor spareplan

Trond Giske lei av styregrossister
- Kampanje mot Giske (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.