- Behovet for å skjønne hvilke drivkrefter som ligger bak er større nå enn noengang tidligere, sier administrerende direktør Elisabeth Kristensen i interesseorganisasjonen Siviløkonomene til DN.no.

Finanskrisen, som slo til for fullt høsten 2008, er en av de alvorligste krisene som har rammet verdensøkonomien de siste hundre årene. Nå krever Siviløkonomene at siviløkonomstudentene blir gitt bred kunnskap om krisen.

Pensum
Utspillet kommer i forbindelse med den årlige fagkonferansen for de bedriftsøkonomiske forsknings- og utdanningsmiljøene i Norge, den såkalte Fibe-konferansen, som går av stabelen ved Norges Handelshøyskole (NHH) i Bergen torsdag og fredag denne uken. Et sentralt tema for konferansen er finanskrisen, årsaker og lærdom.

Siviløkonomene begrunner utspillet med at deres årlige studentundersøkelse viser at 64 prosent av siviløkonomstudentene ønsker seg jobb innen bank og finans.

- Siden handelshøyskolene er de største leverandørene av den fremtidige kompetansen i disse bedriftene, er det viktig at finanskrisen kommer inn i pensum slik at man får en forståelse av driverne bak krisen og konsekvensene av den allerede mens man er student, sier Kristensen.

Bredt program
NHH startet i høst et femårig program om krise, omstilling og vekst, ledet av professor Victor Norman. Programmet omfatter forskning, undervisning og formidling. Krise, omstilling og vekst er nå blitt et eget kurs i siviløkonomutdanningen.

I tillegg har skolen i snart ti år undervist i faget krakk og kriser i nærmere ti år.

- Jeg berømmer NHH for at de har hatt krakk og kriser på pensum lenge, og at de har et omfattende prosjekt der de fokuserer på nettopp finanskrisen. Men det er tilsammen ti handelshøyskoler i Norge og at det er viktig at de andre også kommer på banen og tar grep her, sier Kristensen.

Les også: Siviløkonomstudenter vil bli ledere (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.