På lærerommet på Møllergata skole står Henriette Frich (26) på tå og prøver å få øye på elevene sine i skolegården.

– Selv om det er kaos inni meg nå, må jeg vise elevene at jeg er trygg.

Det er mandag morgen og skolestart for 87.000 lærere, en begivenhet 74 prosent av dem har sett frem til. Det viser en ny undersøkelse gjort på oppdrag for Statoils talentprogram, Morgendagens helter.

For nyutdannede Henriette er det også aller første arbeidsdag og hun var på jobb en time før kollegaene. Klasserommet til 2A er dobbeltsjekket, hun har prøvekjørt smartboard-presentasjonen hun skal vise elevene i første time. Men når skal man hente bøkene, hvordan vet du hvilke elever som er dine og er klasserommet ordnet på en optimal måte? Det sier mastergraden hennes ingenting om.

Veileder og lærer Ingrid Fossehagen kommer inn og beroliger førstereisjenta.

– Dette går bra. Du er rolig, behersket og du har en plan. De er like spente som deg og du har langt hår. Det er viktig i en sånn sammenheng. En elev sa en gang til meg at «å, hadde du hatt langt hår nå, ville du vært pen».

For mye innblanding
97 prosent av lærerne mener de gjør en viktig jobb for samfunnet. Men bare halvparten føler de blir anerkjent for dette, viser undersøkelsen.

– Det er et signal vi også får, og handler om at det blir bygget opp et system med for mye kontroll. Det er for mye kontroll av jobben som blir gjort og for mye krav om dokumentasjon. Man gis reduserte muligheter til å gjøre en profesjonell jobb. Politikere blander seg inn i hvilken vurderingsmåter og undervisningsmetoder som skal brukes, det er slikt lærere med sin faglige kompetanse skal vurdere. Dette med at de føler at de ikke blir anerkjent, det ligger noe her, sier Ragnhild Lied, leder i Utdanningsforbundet.

– Dersom det er mannen i gata som ikke anerkjenner, blir det et samfunnsproblem fordi unge ikke utdanner seg til læreryrket. Norge trenger flere lærere. Jeg har mange ganger måtte forsvare yrkesvalget mitt til tross for at det er min yrkesgruppe som skal lære barna deres å lese og skrive, sier Henriette Frich.

– Hva tror du blir den største utfordringen i ditt lærerliv?

– Dersom jeg blir fratatt styringen og selvstendigheten, vil jeg føle at min kompetanse ikke blir verdsatt. Om jeg føler seg styrt ovenfra blir det mindre forlokkende å være lærer, sier Frich.

Uforutsigbar dag
I skolegården flokker elevene seg rundt den nye læreren, hun loser dem i klasserommet.
Døren lukkes og Henriette er alene med ni forventningsfulle, fremmede barn.

– Læreryrket er det eneste yrket jeg vet om der man går rett fra skolebenken og til en lederstilling. Det er utfordrende og kan ta luven fra de fleste, sier Frich etterpå.

Svikt i smartboard
18 føtter dingler rastløst fra stolene. Første friminutt er om halvannen time.

– Jeg vet jo ikke hva dere heter, sier Frich.

– Var det ikke du som skrev navnelappene våre da?

Smartboarden svikter etter fem minutter, Når elevene skal tegne hverandre, er det minst en Batman i bunken. De gjetter alderen til sin nye lærer («14?» «35?»), frigjør energi ved en balanselek, de må tenke på hva de ville hatt med seg på en øde øy («sjøstjerne!») og så, pause!

– Når du har valgt å jobbe med barn har du valgt bort en forutsigbar arbeidsdag. Det er nok det jeg vil like best med yrket, men det kommer nok også til å tappe meg for krefter. Det vil bli vanskelig å ta gode valg i en kaotisk hverdag, ofte vil jeg oppleve at jeg ikke får fulgt planen min.

Fint, rart, opprørerende
– Hvorfor ville du bli lærer?

– Hadde mitt inntrykk med læreryrket bare vært gjennom media hadde jeg ikke valgt det. Men mange av de fineste, rareste, såreste øyeblikkene har jeg hatt i klasserommet, samtidig har jeg aldri vært så utmattet og opprørt som etter en skoledag. De kontrastene er berikende! Du gjør virkelig en forskjell som lærer. Det er så mange fine øyeblikk der barna lærer noe de ikke kunne fra før. Det er kanskje vanskelig å forstå for de som ikke er lærer, sier hun.

 

Ny lærer? Her er Utdanningsforbundets beste tips:

  • Du vil komme til å få en bedre start dersom du får veiledning. Etterspør det! Del dine erf#229er og dine tanker med kolleger, fortell og spør.
  • Nå starter den viktige kvalifiseringen som handler om å lære gjennom erf#229, tenk på det når du opplever at det ikke alltid "går veien". Gi deg selv tid til å utvikle erf#229ens klokskap
  • Vis de enkelte elevene at du ser dem. Positive og personlige forventninger er blant dine sterkeste virkemidler. Du er selv ditt viktigste arbeidsredskap, når noe butter, er det din egen fremgangsmåte du må justere
  • Du har et stort oppdrag som du kan være stolt av, ditt arbeid handler om å støtte barn og unge i deres egne livsprosjekt. Vær ydmyk og ha et åpent sinn for hva den enkelte trenger.


Les også:

Sa opp fast jobb for å bli programleder

Veien til eliteskolene (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.