- Alle som skal selge ideer må gjerne selge den opp i organisasjoner. Derfor bør du ha en ”heistale” klar i tilfelle du møter sjefen, sier Johan Brand (33).

Sammen med Tor Grønsund (31), som blant annet underviser i entreprenørskap på Universitetet i Oslo, er de i ferd med å starte opp selskapet Lean League som skal kurse andre oppstartsbedrifter i blant annet salgsteknikk.

24 sekunder
Under Oslo Innovation Week denne uken presenterte de konseptet Lift, som er "heispitching på ekte", et arrangement der deltagerne først blir kurset i lynpitching og deretter får kjøre heis med relevante investorer, journalister eller partnerkandidater.

- Det viktigste er å få noen til å forelske seg i hva som kunne skjedd om de fortsatte samtalen med deg. Da blir pitchingen i heisen mer oppnåelig. Du klarer ikke forklare hvorfor din måte å flytte flytende gass på er den beste, men du kan få vedkommende i heisen til å ønske å vite mer, sier Brand.

Les også: Søknaden som gir deg drømmejobben

"Most important first"
Gorm Kunøe, førstelektor ved Institutt for markedsføring på Handelshøyskolen BI understreker at lynpitching ikke er for alle.

- Har du kort tid må du komme med det aller, aller viktigste med en gang. Det er ikke alltid lett. De fleste mennesker er ikke vant til å bli fortalt ting kjapt. Derfor kreves det ganske mye av den som kommuniserer. Du må vite hvem du møter, og du tar sjansen på å tråkke på en finger eller to. Jeg kan garantere at dette ikke er for alle, sier Kunøe.

Han synes heisbildet er "litt søtt"

- Men jeg synes det er et rart eksempel, du vil ikke klare å selge noe ved å stå i en heis. Selv om du kjører til 25. etasje sammen med Barack Obama vil du ikke klare å overtale noen. Og er du i heisen hos foreksempel Siemens er det jo fordi du allerede har et ærend der.

Les også: Fant smutthull og fikk drømmejobben

Instagram-generasjonen
Johan Brand tror studenter og andre unge er mer villig til å selge egne ideer enn tidligere. Nå har ungdommen mer selvtillit.

- Vi lever i Facebook og Instagram-generasjonen, og man kan tjene en million dollar på å komme opp med en god ide. Det er drømmen. Virkeligheten er litt annerledes, men det er kort vei fra ide til produkt i disse dager. Nettopp derfor blir pitchingen så viktig, sier Brand.

- Men det er vel en viss fallhøyde i å angripe administrerende direktør i heisen?

- Ja, det er en fallhøyde, det kan være han sier "beklager, nei". Du må respektere når noen ikke vil, vær lydhør. Men vi er veldig for at man bare skal prøve seg, "go for it". Det er for mange problemer å løse i verden til å ikke prøve.



Brand og Grønsunds tips til en heispitch

  • Det første du må gjøre er å plassere deg riktig. Ifølge Grønsund og Brand står menn med makt står bakerst i heisen, de yngre mennene stiller seg i midten og kvinnene foran. Still deg mest mulig i midten av heisen, da har du mulighet til å navigere i rommet. Da kan folk gå inn og ut av heisen uten at du trenger å flytte deg. Opptre ukonvensjonelt, men ikke truende. Nye opplevelser er det man husker.
  • Finn en åpningsreplikk du er komfortabel med, og som du kan framføre uten å stotre. Tenk på filmen "Taxi Driver" hvor Robert de Niro står foran speilet og øver seg på hvordan han skal si "You tallking to me?". Øving fungerer!
  • Neste skritt er å vise frem problemet du vil løse. Putt hovedbudskapet inn i løpet av de åtte første sekundene. Fortell hva du vil fikse, ikke om alle verktøyene du vil bruke for å gjøre det.
  • Med mindre du er Apple må du vise at du er sårbar og ydmyk overfor problemet. Skynd deg deretter med å underbygge med kredibilitet og fortell hvorfor du er riktig person til å fikse det. Har du 15 års erf#229, si det. Er du ung og mangler erf#229, fortell heller hvor ideen kommer fra. Kom det fra en ekstrem opplevelse, en ulykke eller fikk du ideen på fotballbane?
  • Du klarer ikke selge ideen din på 24 sekunder. Ingen har fått penger i løpet av en heistur, men de har kanskje fått en kaffeavtale. Det du vil er at vedkommende skal ønske å snakke mer med deg etter heisturen er over. Det er det som er målet.

Les også:

<b>Håver inn 35 millioner uten utdannelse</b>

<b>- Målet er å bli et så godt koneemne som mulig</b>

<b>- Ikke så stor forskjell på Forsvarsdepartementet og Uken</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.