- Jeg føler meg for ung for næringslivsavisene. Jentebladene om sladder og vekt føltes likte viktig. Jeg ville lage noe som plasserte seg i midten, et blad som inspirerte kvinner til å våge å gjøre karriere, sier Isabella Løwengrip (20).



Tror på papir
”Våga göra karriär” er også tittelen på første utgave av svenske Egoboost, et 180 siders tjukt jenteblad om skjønnhet, mote og hvordan finne riktig jusutdannelse og best systematisere filofaxen. Covergirl og sjefredaktør er Isabella Løwengrip, den ukronede gudmor til nordens rosabloggere og førstemann til å omsette loggførte manikyrbesøk til annonseinntekter. Nå gir hun seg papirmediet i vold.

- Jeg tror ikke aviser og magasiner vil forsvinne. Jeg elsker følelsen av å ha en morgenavis og bla gjennom et glossy moteblad. Papiret har fremdeles noe helt spesielt å tilby, sier den unge gründeren.

Kvalitet foran kvantitet
Et annet coverfjes i svenske bladhyller er moteblogger Elin Kling som fyller forsiden på Styleby, et nytt motemagasin av papir der Kling selv skriver lederartikler og krediteres som motesjef og ”creative director”. Alt dette mens avisbransjen fortvilet prøver å knekke koden til hvordan vinne konkurransen med bloggere og internett.

- På bloggen er kvantitet viktigst, du skal oppdatere raskt og hva du skriver er ikke like viktig. Der gjør det ingenting om det er noen stavefeil, forklarer Isabella og utdyper:

- Du kan skrive lengre i et magasin, folk har betalt penger for det og bruker lengre tid på å lese det. Vi må prioritere kvalitet i produksjonen, og det er egentlig helt fantastisk.

Debuterer som journalist
Der Isabella hopper, kommer gjerne hordene av norske kvinnelige bloggere etter. Hun solgte annonser da hun var 16, og startet nettbutikk da hun var 17 år. I dag har de norske toppbloggerne både annonseselgere og nettbutikker, men Isabella har solgt sin nettsjappe og startet opp et utall sideprosjekter som sies å generere godt over millionen i året. I magasinbransjen er hun derimot på førstereis, og skrev sitt første intervju i første utgave av Egoboost.

- Man må ikke kunne alt eller være best på alt. Jeg er dyktig på markedsføring, få pengene til å komme inn og sørge for at bladet holder riktig spor. Mye handler om å finne et bra team som kompletterer hverandre. Jeg har vært veldig heldig som har noen utrolig flinke jenter som er gode til å skrive og komme med ideer. Jeg lærer mye av dem.

- Hvordan bruker du bloggerf#229en din?

- Gjennom bloggen har jeg lært markedsføring, målgruppetenkning og hvordan jeg skal oppføre meg på møter for å få kunder til å kjøpe annonser. Jeg har et forretningsperspektiv andre i magasinbransjen kanskje mangler. Jeg vet hvordan man raskt tjener penger på ting, og jeg vil gå med overskudd fra dag en. Mange blader skjønner ikke at det er mulig, men det er mitt utgangspunkt. Jeg vil inspirere andre jenter og jeg vil tjene penger, sier Isabella.

Fra mobbeoffer til brand
Den moderne bloggsagaen om Isabella Løwengrip begynte da hun var 14 år og ble mobbet på skolen. Som trøst startet hun bloggen om karakteren Blondinbella, en pelskledd tenåring som raskt ble hatet, elsket og godt lest. Fra 16-årsalderen begynte hun å cashe inn annonseinntekter på bloggtrafikken, og bloggens overskrift ble endret fra Blondinbella til Isabella Løwengrip. Grensene mellom person og karakter ble noe uklare. Et seksuelt overgrep, granskning av forbrukerombudet, samlivsbrudd, engasjement i Moderaterna, deltagelse i svenske ”Skal vi danse?” og et utall debattopptredener har alt blitt behørig dekket gjennom bloggen, samtidig som nettstedet i økende grad har promotert hennes egne prosjekter som nettbutikken Bellme, klesmerket Classified og selvhjelpsboken Egoboost. I dag driver hun fire bedrifter, holder foredag for svensk næringsliv og er involvert i oppstarten av en ny videregående skole som fokuserer på entreprenørskap.

- Jeg har aldri gått på noen skole, og klarte knapt videregående selv. Alt handler om interesse. Da jeg ville starte blad sa alle ”nei, ikke gjør det. Du kommer til å slåss med store kjemper som Bonnier, det går ikke”. Sånn bare trigger meg. Jeg vil vise at jeg kan.

Vil til Norge
Egoboost gis ut av det nye forlaget Moderna Tidsskrifter, og solgte annonser for 1,5 millioner SEK i første utgave. Overskuddet var 700 000. Redaksjonen består av jenter under 25 år, og «pepping» er et ord som går igjen. Det handler mye om å fremme seg selv og sine egne prosjekt. Om å booste sitt ego.

- Kunne dette bladet blitt gitt ut for ti år siden?

- Feminismen som sier at ”jenter kan gjøre alt” har eksistert i samfunnet lenge, men nytt nå er at janteloven faktisk ikke finnes. Nittitalistene (folk født på nittitallet, journ.anm.) kjenner ikke til noe annet enn at vi kan. Vi har vokst opp i en verden der vi kan velge fritt på videregående og dra til New York og London for å studere. Det gjør at bladet treffer bra timingmessig, sier Isabella.

Utenom karriere og utdannelse er den tredje pålen til jentebladet ”selvfølelse”.

- Det går ikke an å skrive om karriere uten å skrive om selvtillit og selvfølelse. Med økte muligheter kommer også behovet for økt selvtillit. Unge jenters selvtillit blir dårligere og dårligere. Det er det som holder unge jenter nede i dag, sier Løwengrip engasjert.

Mange svenske jenter har iallfall fått seg et Egoboost i bladkiosken. Opplaget var opprinnelig på 15.000, men de ble solgt ut første uken og ytterligere 15.000 ble sendt ut forventes solgt. Nå vil Løwengrip utvide.

- Ja, jeg vil si det er et tidsspørsmål før vi får Egoboost også i Norge og Danmark. Responsen har vært fantastisk, og vi får daglig mail fra jenter som ikke finner bladet i kioskene. Nå jobber vi med en løsning for ipad, iphone, android slik at de som vil også kan lese det på nettet.

Flere saker fra DN Talent:

Nå har halvparten av alle kvinner mellom 25-29 høyere utdanning

100.000 for å være god i matte (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.