Ledere under 35 år er mindre opptatt av om bedriften de jobber i tar et aktivt samfunnsansvar, enn sine eldre kolleger.

Det viser en landsdekkende arbeidsmarkedsundersøkelse om norske bedrifters samfunnsansvar, som bemannings- og rekrutteringsselskapet Proffice la frem mandag.

64 prosent av ledere under 35 år sier det er viktig at bedriften de jobber i tar et aktivt ansvar, hvorav kun 14 prosent mener det er særdeles viktig.

- Mer opptatt av bunnlinjen
I øvrige aldersgrupper ligger andelen 10 prosent høyere. Her er det også dobbelt så mange som hevder det er særdeles viktig.

- Hva som er årsaken til at de unge synes å være minst opptatt av samfunnsansvar er usikkert. Kanskje handler det om at en ny, ung leder er mer opptatt av raskt å skape synlige resultater på bunnlinjen fremfor å bruke tid på noe som har en betydelig langsiktig avkastningshorisont. Det kan også ha sammenheng med hvilke ledernivå de er på, og at de av den grunn er mindre involvert i strategiutvikling, sa direktør i Proffice, Stein André Haugerud, da han presenterte funnene mandag.

- Studenter mer idealistiske
Ifølge forsker Caroline D Ditlev-Simonsen ved Handelshøyskolen BI handler det å ta samfunnsansvar om å gå utover det som er lovpålagt. Hun tror Haugerud har rett i at unge ledere ofte er mer opptatt av raske og synlige resultater fremfor å satse på dette.

- Min forskning viser at masterstudenter ved BI er mer idealistiske, og det kan virke som at de blir mer realistiske og forretningsorienterte når de kommer ut i næringslivet, sier Ditlev-Simonsen til DN.no.

 

- Jeg tror absolutt unge ledere er opptatt av å ta samfunnsansvar. Men en ting er å være opptatt av det, mens en annen ting er å handle når du står i bedriften den dagen du skal følge et stramt budsjett, utdyper hun.

To av ti uvitende
Undersøkelsen viser at unge ledere også er minst opplyste om bedriftens sammfunnsstrategi.

2 av 10 unge sier de ikke vet hvorvidt bedriften de jobber for har en strategi for aktivt samfunnsansvar. I de eldre aldersgruppene er andelen uvitende ledere 1 av 10.

Begrepsbruk
Hanne Christine Thornam i konsulentselskapet PwC jobber til daglig med å utarbeide strategier på bærekraft og samfunnsansvar tilpasset bedrifters målbilde og eksterne forventninger. Hun kjenner seg ikke igjen i undersøkelsens resultat om at unge ledere er minst opptatt av og opplyste om samfunnsansvar.

- Det kan hende at det er begrepsbruken som er forskjellen. Begrepet samfunnsansvar kan for mange oppfattes som filantropi og veldedighet, som har vært den mest vanlige formen for samfunnsansvar i Norge, men som ikke nødvendigvis bidrar mye til bunnlinjen. Brukes begreper som bærekraft så vil dette kanskje lettere knyttes opp mot å sikre seg mot risiko og å fange opp forretningsmuligheter som er knyttet til bærekraft. Vi oppfatter at unge ledere ofte anser denne tilnærmingen som en naturlig del av måten man må jobbe på for å skape konkurransedyktige selskaper, og ikke ser på "samfunnsansvar" som noe separat, sier Thornam til DN.no

"Corporate Social Responsibilty"
Over 1000 bedriftsledere og 1000 arbeidstakere (uten lederansvar) i Norge har deltatt i undersøkelsen om Corporate Social Responsibility (CRC), det vil si bedrifters samfunnsansvar. Undersøkelsen er gjort på oppdrag fra Proffice og utgjør en del av PAM (Proffice ArbeidsMarkedsAnalyse) som har utkommet to ganger i året siden 2005.

I undersøkelsen kommer det også frem at:

* Bare halvparten av de spurte lederne hevder bedriften de jobber i har en tydelig strategi for aktivt samfunnsansvar, til tross for at 73 prosent mener det er viktig og 62 prosent mener alle bedrifter bør ha dedikerte ansatte som jobber med dette.

* 8 av 10 ledere mener mange bedrifter bruker samfunnsansvar som "bedriftsmote" for å bygge omdømme, uten at de gjør så mye mer enn de alltid har gjort.

* 7 av 10 ledere mener det har gått inflasjon i begrepet, og 64 prosent av de ansatte som ikke er i lederstilling mener begrepet er uklart, og de er usikre på hva det innebærer i prakis.

* 62 prosent av lederne som tar aktivt samfunnsansvar gjør dette for å bedre bedriftenes omdømme. 59 prosent mener de har et ansvar som går utover lønnsom verdiskapning. 22 prosent begrunner det med økt omdømme.

* 1 av 5 ansatte kunne tenke seg å bruke fritiden til å bidra til at bedriften tar samfunnsansvar.

Les flere karrieresaker:
Lønnsfest for sivilingeniørene
«Rå kamp om de nyutdannede»
Tjener 500.000 som assistent
Slik bestemmer Statoil hvem som får jobb
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.