De største bilnyhetene i år, er bokstavelig talt store. Mange av de store suvene kommer i nye versjoner i løpet av året. Konkurransen har aldri vært hardere, for her har bilprodusentene virkelig slipt sine kniver og stiller med det beste de kan komme opp med. Dette segmentet har til og med mai vokst med over 15 prosent hittil i år, og det er før en rekke av nyhetene har kommet med i registreringsstatistikken.

Volvo XC90
Allerede nå har vi begynt å se den nye Volvo XC90 på norske veier. Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken er det hittil registrert 355 XC90 her i landet i år.

- XC90-salget i Norge runder 1.200 denne uken. Og på verdensbasis er vi nå på godt over 36.000. Vi regner med å levere om lag 1.300 XC90 i Norge i år, skriver informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen i Volvo Norge i en epost til DN.

Bilen har antakelig de beste sitteplassene til syv personer på markedet, og virker solid og trygg, slik en Volvo skal, men uten å bli kjedelig. XC90 kommer enn så lenge kun i konvensjonelle motorvarianter, men mot slutten av året kommer bilen som ladbar hybrid.

Se video fra DNs test av bilen her:

XC90: Slik er Volvos nye drøm av en suv
13 år etter at vi så XC90 på veiene for første gang, er endelig en ny etterfølger på plass.
02:09
Publisert:
 

Les DNs test av Volvo XC90: Volvoen er et solid svensk gull

Audi Q7
En annen modell som har vært lenge på markedet er den store suven til Audi. Endelig er også den klar i andre generasjon, og Audi lever med denne bilen opp til sitt slagord, "Forspranget ligger i teknikken". For denne bilen er en avansert bil.

Den adaptive cruisekontrollen er den mest avanserte vi noensinne har vært borti, og tilpasser ikke bare farten etter annen trafikk, men også etter fartsgrensene og hvordan veien er der du kjører. Den bremser blant annet bilen før krappe svinger.

I tillegg kommer den med en egen assistent for rygging med tilhenger. Litt trening med denne, og du ser ut som en konge når slik rygging er nødvendig. At bilen i tillegg har en lydisolering som er av de beste på markedet kommer som en hyggelig bonus.

-Hittil er det solgt over 70 nye Audi Q7. Verdt å merke seg er at dette da kun er 3.0 TDI 272 hk og 3.0 TFSI 333 hk, altså våre største motorer. Forhandlerne våre fikk sine demobiler for 2-3 uker siden, så det er stor pågang for tiden. Vi forventer godt salg videre gjennom høsten når vi etter hvert også åpner for bestilling av 3.0 TDI 211 hk og Q7 e-tron quattro. Disse to modellene starter vi levering av på nyåret og det er da til neste år vi får full uttelling på nye Q7, skriver informasjonssjef for Audi Marius Tegneby, i en epost til DN.

Se video fra DNs test av bilen her:

Audi Q7: En teknologisk triumf
Audi Q7 kommer med teknikk som viser vei mot selvkjørende biler.
01:31
Publisert:

Les DNs test av Audi Q7: En teknologisk spydspiss

Mercedes GLE
Den tredje nyheten er en ny generasjon av Mercedes' store suv. Navnet er endret fra M-klasse til GLE. Bilen kommer først som Coupé-versjon i juli, en bil som går rett i strupen på BMWs relativt store suksess X6.

I september kommer bilen i normalt karrosseri, og også i ladbar versjon.

-Jeg vet at vi fikk 50 kundekontakter på GLE 500 e den første dagen den var til salgs. Det var mer enn forventet kan du si… skriver kommunikasjonsdirektør Christoffer Nøkleby i Mercedes Norge i en epost. Han refererer til den ladbare versjonen av GLE, en bil som koster fra 961.000 kroner.

DN skal kjøre Mercedes GLE neste uke, og kommer tilbake med test da.

Les også: Mercedes utfordrer Volvos ladbare suv

BMW X5
BMWs alternativ i klassen kom helt ny i 2013, men det betyr ikke at bilen ikke oppdateres etterhvert.

Den store nyheten i år er at den kommer som ladbar hybrid, den også.

BMWs versjon blir den billigste av dem alle. Ikke nok med at original-versjonen xDrive40e koster 809.900 kroner, men BMW har også fremskaffet en versjon med redusert motoreffekt til samlet 279 hestekrefter. Da sparer man ytterligere 43.900 kroner sammenlignet med fulleffektversjonen med 313 hestekrefter. Den billigste store suven med både bensin- og elektrisk motor koster dermed 766.000 kroner.

- Lanseringen av en versjon med redusert motoreffekt og lavere innstegspris vil gjøre X5 xDrive 40e enda mer interessant for enda flere i tiden fremover, uttalte Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Norge i en pressemelding.

Les DNs sammenligningstest av BMW X5 og Mercedes ML: Kampen om suv-tronen

Dette blir den billigste ladbare luksussuven

BMW X5 kommer som ladbar hybrid.
BMW X5 kommer som ladbar hybrid. (Foto: Fabian Kirchbauer/BMW AG)

Lexus RX
I desember kommer fjerde generasjon Lexus RX til Norge. Bilen er større enn før, og kommer mer mer sikkerhetsutstyr. Til Norge kommer bilen i velkjent hybrid-versjon, men ingen ladbar ennå. Effekten på denne bilen vil ligge rundt 300 hestekrefter, men den skal være mer effektiv enn dagens versjon.

Som vi kjenner fra fjorårets nyhet lillebror NX, vil nok også den nye RX være en bil som spiller på eleganse og design.

Se store bilder av Lexus RX:

Tesla Model X
Man kan ikke forbigå Teslas Model X i stillhet når temaet er store suver. Bilen skal presenteres i sommer, og er ventet på markedet i høst. DN har informasjon som tyder på at de første bilene vil være her i landet før den første snøen legger seg.

Bilen er basert på Model S, men er høyere og har en ganske annen design med sine falkeving-dører bak. Model S med firehjulsdrift har vist at dette blir heftige saker, som nå også kommer seg hele veien opp til hytta.

Se video fra da DN kjørte Model S med 700 hestekrefter første gang:

Tesla Model S: - Øynene forsvinner litt inni hodet
Det var første reaksjonen til DNs biljournalist etter å ha testet Teslas nye firehjulsdrevne Model S.
01:50
Publisert:
 

Se også video av den beste lille suven på markedet:

Godt kjøp ...hvis du ikke har store krav til baksete- og bagasjeplass
Mazdas nye mini-suv, CX-3, imponerer og ligger godt an til å kopiere suksessen til storebror.
01:51
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.