Man må ti år tilbake i tid for å finne så få deltagere i norske ritt samlet sett som det var i fjor. Nedgangen har skjedd på få år.

I 2014 betalte norske sykkelryttere for nesten 82.000 engangslisenser og helårslisenser, som enten må løses i forbindelse med deltagelse i ritt eller gjennom medlemskap i klubber. Sist sesong var dette tallet halvert.

– Det er ikke tvil om at det ikke er en gunstig økonomisk situasjon i forbundet. Fortsetter den nedgangen eller blir kraftigere, blir det tøft å håndtere, sier Thomas Dahlsrud, sportskoordinator i Norges Cykleforbund.

Kraftigste fall

Norges Cykleforbund er i alvorlige økonomiske problemer etter fjorårets sykkel-VM i Bergen. Verdensmesterskapet ble en folkefest, men samtidig en økonomisk katastrofe, og økonomistyringen er hardt kritisert.

Fallende inntekter fra utøvere og mosjonister som deltar i konkurranser hjelper ikke akkurat på. I 2016 dalte inntektene rundt 16 prosent, mens sist sesong fortsatte fallet med ytterligere styrke – ned over 30 prosent. I rene penger betyr dette rundt seks millioner kroner mindre i årlige inntekter i løpet av tre år, i et forbund som har hatt rundt 45 millioner kroner i budsjett.

Cykleforbundets tall viser at kun 25 prosent av medlemmene i klubbene løser ut helårslisens. Dahlsrud sier det først og fremst er de store arrangørene som har fått merke det største frafallet.

– Idretten vokste kanskje litt for fort uten at man visste hva som var den egentlige grunnen til veksten. Det er fortsatt vanskelig å sette fingeren på, sier Dahlsrud.

Utvalget krympet

Samtidig er flere ritt lagt ned de siste årene. I 2012 var det 377 sykkelritt i Norge. I fjor hadde antallet krympet til 269. De store terrengrittene som Birkebeinerrittet, Nordsjørittet og Grenserittet har fått merke at tusenvis av deltagere er blitt borte i løpet av noen år. Tilbakegangen betegnes som mer moderat for landeveisrittene.

Landets største landeveisarrangement, Styrkeprøven, omsetter for ti millioner kroner årlig. Daglig leder Morten Mørk sier at frafallet har flatet ut de to siste årene.

– I år ligger vi på 3000 påmeldinger til nå og det er akkurat det samme vi hadde på samme tid i fjor, sier Mørk.

Det er et kraftig fall ned fra toppåret i 2011, da Styrkeprøven hadde 9500 deltagere.

Mørk mener at det var unormalt høyt aktivitetsnivå i sykkelmarkedet for noen år tilbake, og at sykkelkonkurransene nå består av en kjerne med ivrigere syklister.

– Én av faktorene er nok den demografiske endringen i Norge. Kjernekunden er cirka 40 år og kullene er da blitt rundt 25 prosent mindre. Det vil si at samme kundemasse ikke er der lenger. Det andre er nok at tilbudet er langt mer variert og mye større enn for 20 år siden. Folk sykler i Sør-Afrika og løper i New York. Samtidig skal man nok ikke undervurdere Thor Hushovd- og TV 2-effekten da Norge blant annet dominerte i Tour de France i 2011. Det står nok en del sykler i garasjer rundt omkring, sier Mørk.

Denne sesongen har flere arrangører oppgitt at krav om utdannelse av løypevakter har vært sterkt medvirkende årsak til nedleggelse av økonomisk hardt pressede ritt. Men Mørk, som er sjef for 280 løypevakter, tror at et slikt argument ikke er nok til å legge ned.

Utsolgt på to minutter

Et ritt som landeveisrittet Jotunheimen Rundt har imidlertid hatt en sterk økt pågang til de 600 plassene de tilbyr av hovedrittet på 430 kilometer. Mens det til 2017-utgaven tok 36 timer å selge ut startnumrene, ble årets revet bort på under to minutter og rittet har nå 1200 på venteliste.

– Det er et fantastisk kult ritt. Jeg har tro på konkurranser som kombinerer naturopplevelse og litt ekspedisjon, sier Tom Remman som har vært en ivrig syklist og triatlet i mange år, med blant annet totalseier i Norseman fra 2009.

Han tror mange nå velger å trene for gledens skyld, uten å ha mål om å stille i konkurranser.

– Det er definitivt en greie. Jeg ser flere og flere på sykkelcamp i Provence. Folk reiser til Mallorca, Frankrike og Gran Canaria for å trene som en sosial greie. Jeg tror nok en del små ritt vil forsvinne, sier Remman.

Dahlsrud ser at sykkelinteressen er stor på veiene, men at de tradisjonelt sterke konkurransene ikke fenger på samme måte lenger og mener arrangører må se om de kan tilpasse sine arrangementer til en kundegruppe i endring.

– Ikke like mange er opptatt av å være best. De fleste har det bra med å kjøpe seg en opplevelse gjennom en sykkel, sier Dahlsrud.(Vilkår)

Vårren sykkel på 1-2-3
Vasker du sykkelen din ofte, varer den lenger. Om du ikke vasker den ofte, så ta iallfall en skikkelig vårrengjøring. Sykkelekspert Jonas Strømberg forteller deg alt du trenger å vite om hvordan.
02:19
Publisert: