- I arbeidslivet kommer vi jo ikke til å jobbe med eksamen, men i prosjekter. Jeg har lært mye mer av dette enn andre fag, sier Jørgen Rønholdt (22)

Et større nettverk, jobbtilbud, øvelse i å ta kontakt med fremmede mennesker, tur til USA og en symbolsk pengepremie.

Det er noe av det Jørgen og de andre NTNU-studentene, Even Rosenlund (23), Alexander Grødeland (24) og Anne Mari Lausund (23) sitter igjen med etter å ha brukt et semester og deler av sommerferien på å designe en ny type kjøleskip.

Resultatet ble sendt inn til konkurransen Dr. Lisnyk Ship Student Design Competition der det konkurrerte med bidrag fra andre studenter over hele verden. Fredag drar de til USA for å motta sølvmedalje, og vise seg frem for bransje og andre studenter.

- Også blir det vel noe mingling, sier Jørgen.

- Mye mingling, tror jeg vi sier. Det er jo en konferanse, legger Even til.



- Føler seg glupe
Arkitekter, reklamestudenter og ingeniører. Konkurranser for å vise fram seg selv og skolen er blitt et vanlig grep i mange studieretninger, og for NTNU-studentene teller den tidkrevende deltagelsen som et vanlig fag.

Dr Lisnyk-konkurransen har vært på timeplanen i mange år for NTNU, og selv om deltakelse suger mer tid ut av timeplanen enn et fag er det konkurranse om å få være med på laget.

- Det skyldes nok at de lærer fantastisk mye. Vi gjør ikke jobben for dem, vi bare forteller dem hvor de finner det de trenger og sørger for at det holder faglig mål, sier Anders Endal, professor emeritus på institutt for marinteknikk.

Skipet til årets studenter er designet for å gå på gass, og skal i følge tegningene kunne brukes til å holde fersk laks kald like til USA – uten å bruke is. De siste fire årene har NTNU gått helt til topps i konkurransen, men Endal ser det ikke som en nedtur at gassbåten blir hedret med sølv:

- De konkurrerer med studenter fra eliteuniversitet, så det er ikke noe nederlag å bli nummer to. Jeg tror nok de sitter igjen med en god følelse av mestring og av at de er ganske glupe.

Teller som arbeidserf#229
- Her får du i pose og sekk, både studiepoeng og arbeidserf#229, sier Eivind Olsvik på Karrieresenteret i Bergen.

Olsvik tror konkurranser på vitnemålet kan gi god uttelling når man skal ut og søke jobb.

- Kan du vise at du har vært operativ og hatt et spesielt prosjekt som minner om det som blir hverdagen i arbeidslivet, har det stor betydning for fremtidige arbeidsgivere, sier Olsvik som er prosjektleder for traineeordningen Trainee Vest.

Han understreker at studentene selv må se timeplanen an før de i tillegg til studier deltar i tidkrevende konkurranser.

- Det er ikke nødvendigvis hensiktsmessig å koble seg på en konkurranse om du skal levere masteroppgave samme måned. Det er sjelden optimalt å ha to store prosjekt samtidig, sier han og legger til:

- Men isolert sett er det alltid positivt å ha gjort noe mer enn studier når CV-en skal vurderes.

Fikk jobb
Dr Lisnyk-konkuransen har ført til at studenter på marinteknikk har startet for seg selv etterpå. Det tror ikke årets studenter blir aktuelt.

- Du skal ha ganske store baller for å starte en bedrift på bakgrunn av dette. Det er kanskje ikke rette konseptet å ta med til en reder. ”Hei, vi er fire gutter som akkurat har gått ut av skolen og vi lurte på om du ville lage dette”, sier Jørgen og ler.

Men de har allerede høstet litt av arbeidet de la ned både i og utenfor skoletid. Grødeland fikk sommerjobb på Marintek under arbeidet med oppgaven, og alle drar til USA på skolens regning denne helgen – og de satser på at fremtidige arbeidsgiverne kjenner til konkurransen. Og dessuten:

- Jeg gleder meg til å ha prosjektet om skipet i hyllen og lese til barnebarna. ”Dette designet vi før det ble vanlig”, sier Even.

- Det spørs om barnebarna vil være interessert?

- Dersom Even oppdrar de barna som han vil, så vil de nok være interessert, sier Jørgen.

Flere saker fra DN Talent:

116 studenter på samme kjøkken

NTNU vil kapre egne studenter

- Fantastisk, men rart (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.