Tallene i overskriften dreier seg ikke om Saab. Det er det Daimler-eide ultra-luksusmerke Maybach.

3000 solgt
I fjor høst ble det kjent at Daimler ikke vil videreføre merket. Fra 2013 opphører produksjonen av bilene, som har vært på markedet siden Mercedes relanserte det på starten av 2000-tallet. Til sammen skal det være solgt omkring 3.000 biler.

Tross en relativt heftig utsalgspris selv i England på mellom 279.000 og 367.000 pund, eller mellom 2,5 og 3,4 millioner kroner, har det britiske bilbladet Car anslått at Daimler har tapt 330.000 euro per bil de har solgt. Det er med dagens kurs drøye 2,5 millioner kroner.

 

I Norge er bilmerket mest kjent for å ha befunnet seg i garasjen til Schibsted-eier og mediemagnat Tinius Nagell-Erichsen, inntil han døde i 2007.

Mercedes overtar
Maybach var ment å bli en seriøs konkurrent til Bentley og Rolls-Royce, og debuterte under Tokyo-utstillingen i 1997 som konseptbil under navnet Mercedes-Benz Maybach. Produksjonsmodellene kom i 2002 under navnene Maybach 57 og Maybach 62, som henspeiler til bilens lengde i desimeter. I 2005 kom den mer sportslige 57S med en seksliters V12 med biturbo som yter 604 hestekrefter og gir et dreiemoment på 999 Nm.

Den testet i sin tid Maybach 57: Mammuten

Nå kommer flere nye luksusmodeller fra Mercedes til å overta rollen blant de ypperste luksusbilene på markedet. Blant annet ryktes det at den nye S-klassen kommer i hele syv forskjellige utgaver, som selvfølgelig kommer i 2013.

Dermed får vi neppe se noe lignende som konseptbilen Maybach Exelero igjen.

 

Les også: Rebellen LaChapelle portretterer Maybach (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.