Mobilt bredbånd ble innført i Norge for mindre enn et år siden. Av de tre eksisterende tilbyderne var NetCom tidligst ute, deretter fulgte Ice og Telenor.

Konkurransen mellom de tre har økt i takt med populariteten: Det var nesten like mange i første kvartal 2008 som skaffet seg et mobilt bredbåndsabonnement som det var i andre halvår 2007.

Les også: Sterk vekst for mobilt bredbånd

- Dette produktet overrasker på alle mulige måter, sier analytiker John Strand i Strand Consulting til Dagensit.no.

Tok fortere av enn mobilen
Strand mener det er helt unikt at salget av et produkt eksploderer så raskt, og trekker paralleller til mobiltelefonen.

- Vi konstaterer at det tok ti år å overtale forbrukeren om at mobiletelefon var et seriøst alternativ til fasttelefon, sier han og fortsetter:

- Mobilt bredbånd er i sin barndom i Norge. Operatørene er ikke ferdig med å bygge ut nettet ennå. Folk er likevel mer positive til mobilt bredbånd seks måneder etter at det ble lansert, enn det folk var ti år etter at mobiltelefonen kom.



Billigere med trådløst
Ifølge Strand vil det faktum at stadig flere bytter ut fastlinjen sin med et trådløst alternativ, gjøre at prisene daler - slik de også har gjort i Sverige.

- Ved ti prosent penetrasjon kollapser prisene. Prisene i Sverige er under halvparten av det de er i Norge fordi det er flere som bruker mobilt nett. Der kvitter folk seg også med fastlinjene, sier han.

- Parkerer fastlinjen
En fersk undersøkelse fra Post- og teletilsynet viser at de fleste som skaffer seg mobilt bredbånd, beholder fastlinjen som et supplement. John Strand er derimot overbevist om at mobilt bredbånd kommer til å parkere fastlinjene.

- Det er riktig for noen kundesegmeneter at mobilt bredbånd er et supplement til fast, men det gjelder ikke de fleste. Vi kommer til å se at kundene i stigende grad kommer til å være i en situasjon der mobilt bredbånd er et seriøst alternativ til fastlinje, sier han.

Han mener mobile bredbåndsløsninger vil eksplodere - og at kundene de neste tre årene vil oppleve en markant forbedring av både båndbredde og det produktet de tilbys.

- Det er ikke tvil om at mobilt bredbånd vil ta av og bli en suksess. Vi tror markedet blir veldig stort på mobile bredbåndstjenester, sier han.