Den amerikanske nett-tv-tjenesten Netflix la i går ut tall for hvor godt ulike bredbåndsleverandører klarer å levere deres tjenester i Norge og Norden. Telenor skilte seg ut negativt i både Norge, Sverige og Danmark. Netflix mener målingen er en indikator på hva de ulike leverandørene faktisk yter daglig, ikke bare hva man kan få som toppfart.

Les: Telenor dårligst i Norden på bredbånd

Men å legge skylden på Telenor blir feil, mener teleanalytiker John Strand.

- Hvis det er noen som diskriminerer noen så er det Netflix, sier han.

Vil spare penger
Han påpeker at tjenester på internett typisk passerer gjennom flere nett fra start til sluttbruker, og at farten ikke blir høyere enn det tregeste ledd i kjeden. Problemet med Netflix skyldes ikke Telenors nett i Norge, men at Netflix ikke vil betale for en ordentlig oppkobling mot Telenor, mener Strand. Han mener gårsdagens utspill og argumentasjon er typisk for de store internasjonale innholdsleverandørene, som Google, Netflix, Facebook og Bittorrent.

- De vil gjerne selge til norske kunder, men vil ikke investere i en god opplevelse, sier han.

 

Han påpeker at Netflix har en global avtale med en leverandør som heter Level3. Denne ser ut til å fungere bra mot de andre bredbåndsleverandørene i Norge, men ikke for Telenor. Han sammenligner det Netflix nå gjør med at et flyselskap lander på en flyplass langt utenfor Oslo, og forventer at flyplassen på Gardermoen skal ta kostnaden med å bringe passasjerene til flytoget.

Ikke forskjellsbehandling
Netflix pressetalsperson Joris Evers mener dette slett ikke handler om måten del leverer trafikk, og at de ikke behandler Telenor forskjellig fra de andre bredbåndsleverandørene.

- Hvis du ser på rangeringen er det veldig klart at dette ikke handler om hvordan vi leverer trafikken, det handler om valgene nettleverandørene gjør i sine egne nettverk og hva slags opplevelse de velger å tilby sine abonnenter, skriver hun i en epost.

Konflikt der ingen kan gi seg
Situasjonen er fastlåst, mener Roslyn Layton, som skriver en doktorgradsavhandling om nettnøytralitet ved Universitetet i Aalborg, og også jobber for Strand Consult. Hun påpeker at Telenor ønsker at Netflix skal koble seg opp mot deres nettverk for innholdsleveranse, såkalt CDN, mens Netflix vil ha Telenor med i sitt.

- Sannheten er at å koble seg til den andres innholdsnett har en kostnad, og den som gir seg taper også ansikt og setter en presendens, skriver Layton i en epost til DN.no.

Hun mener Netflix ikke ønsker å betale Telenor for distribusjon i Norge fordi det kan skape press for å få slike avtaler i deres andre markeder. Telenor ønsker på sin side ikke å gi etter for Netflix, fordi andre nettjenester dermed vil kreve samme behandling. Ifølge Telenor har mange andre selskaper inngått slike avtaler med dem, og de vil neppe like at Netflix får en mye bedre avtale. Dette skaper en fastlåst situasjon, mener hun.

Ikke generell måling
Nettnøytralitet er et svært betent tema, ettersom mange mener innholdsleverandører skal behandles likt på internett, og ikke måtte forhandle med lokale nettilbydere for å kunne nå alle kunder med tilfredsstillende tjenestekvalitet.

- Internett har alltid vært slik, man snakker bare ikke om det. Men det har blitt mer tydelig nå, mener Strand.

Han mener Netflix må ta ansvar for å gi sine kunder en skikkelig tjeneste.

- Netflix krever like mye penger av alle sine kunder, men har bare betalt for at noen får en god opplevelse. Netflix-brukere i Telenors nett burde fått en rabatt, mener han.

Strand mener Netflix sine tall forteller mest om hvor dårlig forbindelsen er mellom Netflix og Telenor, og disse tallene sier lite om hvor gode Telenor er på å levere andre internettjenester.

- Dette kan dokumenteres med at fiberkunder i Norge får en dårligere opplevelse enn kunder med dsl-bredbånd. Netflix har selv levert beviset, sier han.

Han viser til fiber-aktører normalt skulle levert langt bedre resultater enn kobberbaserte Nextgentel, som er nær toppen av Netflix sin liste. Nextgentels posisjon mener han viser at dette handler om hvor god forbindelsen er ut til Netflix, ikke hvor raskt eller stabilt det lokale nettet er.

Les også: Telenor dårligst i Norden på bredbånd (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.