Fredag gikk det fryktelig galt. Samtidig som flommen herjet på Østlandet falt mesteparten av Telenors nett ut i et halvt døgn. Omtrent tre millioner mobilkunder ble uten mobilforbindelse, men en del kunder av Network Norway, Onecall og Lebara ble ikke rammet.

De har nemlig dobbeltdekning, både med Telenor og det nye mobilnettet som nå bygges ut, og innenfor deres dekningsområde merket de lite til problemene - så lenge de ikke ringte Telenor-kunder.

Nå oppfordrer mobilutfordreren Network Norway til et bransjesamarbeid for å gi alle slik dobbelt eller trippel sikring.

- Hadde Telenors kunder hatt tilgang via vårt nett tror jeg halvparten i Oslo kunne vært oppe og resten kommet gjennom på noen forsøk. Det tror jeg de aksepterer i slike situasjoner, mener Arild Hustad, konsernsjef i Network Norway.

Vanskelig uten mobil
- Jeg tror dette var veldig stressende for svært mange. Jeg har fått veldig mange henvendelser fra våre kunder som lurer på hva som skjer, sier Hustad.

Sammen med Tele2 bygger Network Norway det tredje mobilnettet i Norge. Der de ikke har eget nett leier de kapasitet fra Telenor - og i disse områdene mistet også deres kunder nettet. Hustad skulle derfor gjerne hatt en avtale som kunne gitt kundene Netcom-dekning på fredag, der Telenor falt ut.

- Det kunne vi løst ved at partene dimensjonerte opp mellom nettene, det krever ikke så veldig mye. Jeg er sikker på det kan løses, og sikker på at etter hendelsen hos Telenor vil bransjen finne løsninger som gjør at dette ikke skjer igjen, sier han.

Har blitt og blir vurdert
Post- og Teletilsynet (PT) har fått ikke mindre enn 87 rapporter fra Telenor siden fredag, opplyser kommunikasjonsdirektør Elisabeth Sørbøe Aarsæther. Muligheten for at konkurrenter samarbeider ved kriser er en kjent problemstilling.

- Man har tenkt på det i mange år, både vi, Telenor, Netcom og departementene. Det er en kjent løsning som er mulig, men som vil kreve en betydelig investering, sier direktør Willy Jensen, som sier dette nå vil bli undersøkt videre i lys av fredagens utfall.

Betimelig spørsmål, men...
Hos Telenor og Netcom er imidlertid virkelighetsoppfattelsen en ganske annen enn hos Network Norway.

- Du må spørre Arild Hustad hva slags kapasitet han har til å ta imot tre millioner kunder. Det har de ikke, sier Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor.

Øyvind Vederhus i Netcom tror heller ikke en slik overføring ville gått bra, og en oppgradering vil være svært dyr, advarer han.

- Det er et betimelig spørsmål om man burde gjøre dette etter en slik helg, men det innebærer milliardinvesteringer i kapasitet og infrastruktur, sier han.

- Men dere bygger jo nett som skal tåle trafikktopper - har dere ikke mye ledig kapasitet innimellom?

- Nyttårsaften-trafikken er en brøkdel av om 2,2 millioner kunder fra vårt nett skulle over til Telenor. Da får du to nett nede, ikke bare ett, sier Vederhus.

Blant de beste
Både Vederhus og Amundsen mener Norge fremdeles er i verdenstoppen når det gjelder stabilitet i mobilnettverkene.

- Vi åpnet gsm-nettet i 1993 og dette er den eneste gangen vi har hatt et utfall med et slikt omfang og varighet. Det er mulig å investere seg ut av dette, men er det fornuftig på grunn av et 12 timers utfall på 18 år? Neppe, sier Amundsen, som understreker at de alt annet enn stolte av at det kunne gå så galt.

Amundsen mener det kan bli vanskelig å bygge en løsning som overfører kundene og gir nok reservekapasitet. Blant annet er tilgangen på frekvenser delt mellom aktørene, som hver for seg har begrenset kapasitet.

Ikke alltid millioner som rammes
Det er imidlertid ikke alle mobilfeil som rammer tre millioner kunder i Telenors nett, to millioner i Netcoms nett eller en million i Network Norway og Tele2s nett. Ofte er det regioner eller enkelte basestasjoner som faller ut.

- Kan det ikke ofte finnes kapasitet i andre nett til å ta seg av slike regionale problemer?

- Jeg er litt mer åpen når det gjelder å dekke Gudbrandsdalen og Dokka, sier Amundsen, med henvisning til områdene som er rammet av flom, og som desperat trengte dekning fredag.

- Regionalt utfall er noe enklere å ordne på denne måten, og er en av tingene vi skal diskutere fremover, sier han.

Noen ganger er det enkelte basestasjoner som faller ut, og i grisgrendte strøk kan dette bety bortfall av dekning. Slike større og mindre problemer kan det kanskje være lettere å sikre seg mot ved hjelp av konkurrerende nett, men Amundsen mener heller ikke dette er uproblematisk.

En viss dekning i andres nett har man uansett. Nødnummer 112 kan nås på konkurrerende nett, hvis man tar ut sim-kortet av mobilen.

Viktige personer får dekning
Jensen i PT forteller at de og Direktorat for samfunnssikkerhet og beredskap i flere år har jobbet med en annen løsning, som kanskje kunne ordnet dekning for de flomrammede i helgen.

- Det kan lages en ordning som gir prioritet til viktige personer i mobilnettene. Det kunne fungert her fordi nettene ikke var helt nede, og det kunne kanskje gitt dekning for de 5000 i Gudbrandsdalen som hadde desperat behov, sier Jensen.

Telenor skal ifølge PT levere en rapport til dem innen fredag, og så skal man se om nye tiltak er nødvendig.

Les også: Telenor-trøbbel i hele landet (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.