OBS, Feil i tabellen! Minuttprisene i tabellen for Network Norway i Japan, Inidia, Brasil og Kina gjelder samtaler internt i landet. Samtaler hjem skulle vært 15,62 for Japan og 16,66 for Kina, som gjør dem like dyre som konkurrentene i disse to markedene. Tabellen ble sendt ut til sjekk, men feilen ble først oppdaget etter publisering. Dagensit.no beklager

Se oppdatert tabell her: Rettelse av roamingpriser



Hvorfor blir du flådd når du skrur på mobilen utenfor Norges grenser? Telenor og Netcom har lenge hevdet at de kjemper en vanskelig kamp mot grådige utenlandske mobilaktører, som ikke vil kutte prisene.

Men holder forkl#229en? Lillebror Network Norway klarer nemlig det de andre sier er umulig. De har kuttet prisene på sms og data i hele EU, og prisene til Telenor og Netcom er svært ofte både to og tre ganger høyere, og i et tilfelle hele ni ganger dyrere. Det viser våre pristester i viktige markeder verden rundt.

- Jeg ser ingen grunn til at våre konkurrenter ikke kan få til det samme, sier direktør for samfunnskontakt i Network Norway, Tom Guldberg.

Dyr forsinkelse
Network Norway har blant annet klart å få ned prisene innen EU-området kraftig, i tråd med nye regler som er innført av EU. EU har sett seg mektig lei på at mobiloperatørenes blodpriser gjør det dyrere å operere over landegrensene og har laget regler for samtalepriser, sms og data. Reglene for SMS og datatrafikk er imidlertid ikke implementert for Norge ennå, og Netcom og Telenor har fremdeles de gamle prisene. Dette koster kundene flere hundre millioner kroner.

Les også: Islandsk trøbbel koster oss 400 mill.

Prisene for bedriftskunder i utlandet:

 

Mens Telenor og Netcom venter på at reglene skal innføres har Network Norway forhandlet bedre priser, både i EU og i andre markeder.

Ninjatriks?
Øyvind Vederhus i Netcom er svært overrasket over noen av prisene i Dagensit.nos sammenligning. Han opplyser at Netcom betaler hele 15 kroner per minutt til japanske DoCoMo når nordmenn ringer hjem, mens Network Norway selger det samme minuttet for bare 5 kroner. Network Norway har bedriftskunder, mens datterselskapene One Call og Lebara henvender seg mot privatmarkedet.

- Jeg har veldig vanskelig for å tro at One Call og Lebaras kundebaser er sterkere internasjonale forhandlingskort enn TeliaSoneras millioner av mobilkunder verden over. Hvis ikke dette er sponsing, så vil jeg gjerne vite hvilket kurs i forhandlingsteknikk Network Norway har deltatt på, skriver han i en e-post.

Vellykket kartell
Network Norway nekter imidlertid for at de sponser utenlandstelefoni for sine kunder. Så hvorfor får Norges minste nettverk de laveste prisene?

En forkl#229 kan være at priskutt ute koster for mye. For å lavere priser for sine kunder må nemlig Network Norway kutte prisene utlendinger får når de kommer til Norge, noe som eller kunne vært en svært hyggelig ekstrainntekt. Slike inntekter gir mobiloperatørene ekstremt gode marginer.

Teleanalytiker Tore Aarønæs mener bransjen generelt slett ikke jobber for å kutte roamingprisene. Til det er inntektene for hyggelige.

- Man samarbeider for å holde prisene oppe. Dette er det nest mest vellykkede kartellet i verden etter Opec, sier Aarønæs.

Han påpeker at dagens utenlandspriser verden over har svært lite med kostnadsbildet å gjøre. Her er det snakk om at man melker besøkende mobilbrukere kraftig. Dette gjør også norske mobiloperatører. Hvis en amerikansk AT&T-kunde kommer til Norge vil for eksempel prisen for å ringe hjem være 7,5 kroner minuttet, og for en Telstra-kunde fra Australia koster det 10 kroner minuttet. Mesteparten av dette tar trolig Netcom og Telenor.

- Ikke uvillige
Telenor, med sine vel 170 millioner kunder på verdensbasis, har ikke fått samme priser som Network Norway, men de avviser at det er de som er uvillige.

- Prisene holdes ikke oppe fordi vi er uvillige til å kutte egne inntekter fra utlendinger i Norge. Trafikk i Telenors nett fra utlendinger i Norge har lavere volum enn trafikk fra våre kunder i utlandet, så det vil lønne seg for Telenor å gi rabatt til utenlandske operatører mot en tilsvarende rabatt for oss i utlandet, påpeker Anders Krokan i Telenor.

Netcom påpeker at de har innført pakker, som ved litt bruk kan sette et lokk på noen av utenlandsprisene.

- NetCom og TeliaSonera har flere ganger tatt initiativ til internasjonal dialog rundt kostpriser på mobiltrafikk. Dette har også gjort at våre priser i Europa ble senket til et langt mer akseptabelt nivå lenge før EU kom på banen med regulering. Vi er, og har alltid vært, opptatt av lavere kostpriser mellom operatørene, slik at sluttkundeprisen på roaming blir lavere, sier Verdehus i Netcom.

Han viser til at bedriftskunder som har egne abonnementer for mobilt bredbånd automatisk vil få aktivert pakker på 100 MB for 250 kroner i Europa. Ved noen bruksmønstre kan dette relativt sett gi svært gode priser.

Dyr lillebror
En pikant detalj er at Network Norway også eier One Call, som henvender seg til lavprismarkedet. De har tilgang til de samme innkjøpsprisene som Network Norway, men en rask sjekk viser at deres utenlandspriser er mye høyere enn prisene til Network Norway, og i en del tilfeller høyere enn det Netcom og Telenor krever. Det tyder på at One Call tjener svært gode penger når deres kunder er ute og reiser.

Bemerk: Telenor innfører et nytt forenklet prisregime for bedriftskunder i utlandet fra 25. februar. Prisene vil da være like internt i hvert land, uavhengig av operatør, ringeplan, tidspunkt på dagen og valutakurs. Prisene i vår oversikt vil også reduseres noe, opplyser Telenor.

Se oppdatert tabell her: Rettelse av roamingpriser (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.