- iPhone-utviklere er gode til å lage apps, men dårlige til å tjene penger på dem, sier teleanalytiker John Strand i Strand Consult til Dagensit.no.

Han mener det er for mye fokus på hvem som har den største applikasjonsbutikken av de forskjellige smarttelefonene på markedet.

- Apps er som bøker. Det er ikke den bokhandelen med flest bøker som er den beste. Det er den som har bøkene folk vil lese, sier Strand.

Å lage apps til iPhone, som har den største butikken, er det vanskelig å bli rik av. Og både Strands analyser og Apples egne tall viser at iPhone-salget stagnerer.

- Skift fokus
Apple, som ofte blir dratt frem som den som er best posisjonert på apps, klarer ikke vise til verken vekst eller spesielt høy lønnsomhet.

Apple har utvidet distribusjonen sin, blant annet til store markeder som Kina og Japan, og antallet app-er er stort og voksende. Likevel stiger ikke salget av telefoner.

- De siste fire kvartalene har veksten i Appstore vært solid. De selger mange apps, men salget av telefoner vokser ikke , sier Strand.

I dag er snittprisen på en app i Appstore 0,28 dollar eller omtrent 1,62 kroner. I omsetning er dette mellom tre og fire prosent av det totale innholdsmarkedet for mobiltelefoner. Likevel har Appstore 95 prosent av medieoppslagene, viser en analyse fra Stand Consult.

Lytt til kundene
- Dere kan nok se i de norske skattelistene at det ikke er noen som blir millionærer av å lage apps. Men det er mange som har blitt mangemillionærer på å lage innhold til mobiltelefoner utenfor appsbutikkene, sier Strand.

Han sikter til markedet for tilleggstjenester for mobiltelefoner som selger ringelyder, java-spill, java-programmer og lignende.

- Bransjen bør høre litt mindre på media og mer på kundene og se hva de faktisk vil ha. Om de gjør det er det store penger å tjene i mobiluniverset, sier Strand.

Verdens største app er norsk
Strand mener Opera Mini er det beste eksempelet på at det å lage en app ikke nødvendigvis er veien til verken suksess eller penger.

- Opera Mini er verdens største app, men har en distribusjon som er mye bredere enn gjennom Apples butikk. Opera Mini genererer over 100 millioner kroner til Opera hvert år og har 70 millioner brukere i måneden, sier John Strand.

Opera vil ikke bekrefte inntektene fra Opera Mini, men de er enige med Strand i at apps i seg selv ikke er noen gullgruve.

Fremtiden er web-basert
- Vi tror apps i fremtiden blir mer som avanserte bokmerker og at det er webapps, apps som er laget med webverktøy, som vil bli mest utbredt. Dette skyldes at utviklernes jobb blant annet blir mye enklere når de slipper å lage det samme produktet flere ganger, sier kommunikasjonsdirektør Tor Odland i Opera Software til Dagensit.no.

Også Opera erfarer at mesteparten av deres kunder ikke engang har smarttelefoner.

- I media er all oppmerksomhet rettet mot smarttelefoner, selv om de ikke har tatt over totalmarkedet ennå. En stor del av verdens mobilbrukere har fortsatt ganske enkle mobiltelefoner, men ønsker likevel å bruke internett på mobilen, sier Odland.

De aller fleste brukerne av Opera Mini i dag har java-versjonen. Det vil si en versjon som ikke er lastet ned fra en appsbutikk, men direkte fra Opera.

Les også:
<b>Apps! Der tjente han 10.000 til!</b>
<b>Norsk skatt på App-store og Spotify</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.