Tesla-gründer Elon Musk har gjort vane av å riste i etablerte regimer. Han startet som medgründer av den nettbaserte batelingsformidleren Paypal som utfordret det gamle banksystemet i netthandelens unge dager. Pengene han fikk da Paypal ble solgt har han brukt til å grunnlegge Tesla, et bilmerke som har endret markedet for miljøvennlige biler, og SpaceX som er et privatfinansiert romprogram.

Nå har han også lettet sløret av en mulig metode å revolusjonere kollektivtransport i tett trafikerte områder.

Hyperloop
Hyperloop er en type person- og biltransport man ikke har sett før. Systemet består av to parallelle rør som står på master noen meter over bakken. Inne i rørene kjører spesielle vogner som kan huse mennesker eller biler. Vognene drives ved hjelp av magnetiske felt, som i kombinasjon med svært lavt lufttrykk inne i røret får vognene opp i en fart på rundt 1300 kilometer i timen.

Tanken er å holde farten akkurat under lydens fart så man slipper støyen som oppstår når man bryter lydmuren.

- Ved å bygge rørene over bakken trenger man ikke ødelegge landskapet og ekspropriere store mengder landsbruksareal, sier Elon Musk til Business Week.

Han mener systemet er best egnet mellom byer hvor det er mye trafikk. Som mellom San Francisco og Los Angeles og New York og Washington D.C.

- Å ha slike rørsystemer over alt vil ødelegge landskapet like mye som veier og jernbane, sier Musk.

 

Biltransport
Hyperloop er tenkt å ha to typer vogner. Den ene typen skal ha seter for persontransport. Den andre typen kan man kjøre en personbil inn i. Hyperloop er raskere enn å fly over relativt korte distanser, samtidig som man kan få med seg bilen sin om nødvendig.

Selvgående
Energien til Hyperloop skal blant annet komme fra solen. Solcellepaneler på utsiden av rørene sørger for lading. Også friksjonen som oppstår under oppbremsing av vognene kan hamstres og lagres i batterier for drift om natten.

Ved å bruke magnetfelt og opprettholde et svært lavt trykk inne i rørene kreves ikke mye energi for å bevege vognene.

Hyperloop er et direkte svar på en planlagt utbygging av høyhastighetstog i California som har et budsjett på 70 milliarder dollar. Musk sier Hyperlopp kan dekke samme behov for mellom seks og 10 milliarder dollar.

- Hyperloop er fire ganger raskere enn tog og koster en tidel av prisen. Hyperloop kan i tillegg frakte biler og billettprisene bør kunne holdes langt under dagens flypriser, sier Musk.

 

Åpent design
Elon Musk har ingen planer om å kommersialisere Hyperloop selv.

- Jeg legger ut dette konseptet som et slags åpent design andre kan bruke som de vil. Det er helt sikkert forbedringer som kan gjøres på dagens design. Jeg har hendene fulle med Tesla og SpaceX inntil videre, men vil gjerne bidra med støtte dersom noen andre ønsker å realisere et lignende prosjekt, sier Musk.

Les også:
Snart kommer ny iPhone
- Vi trenger en vaktbikkje
Setter foten ned for Apple-kart over Oslo

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.