Siden april har antall aksjer som er short i kanadiske Research In Motion (RIM) blitt doblet. Selskapet produserer smartmobiler, som særlig har vært populære som amerikanske bedriftsmobiler.

Investorene tror at aksjen skal ned som følge av suksessen til Apple og Google, som begge har stor suksess på markededet for smartmobiler. Blackberry dominerte dette markedet - i hvertfall i USA - inntil nylig.

- Shortingen bare må øke
Det er Bloomberg som har registrert at antall aksjer som shortes i RIM er 31,1 millioner, mer enn dobbelt så mange som i april. Det er også det meste siden juni 2007, da Apples iPhone ble lansert første gang.

Å «gå short» betyr at en investor låner en aksje mot å betale markedspris for den innen en gitt dato, med det som mål at prisen har falt når aksjen skal gjøres opp. Metoden brukes selvfølgelig på aksjer i selskaper der man tror dårlig nytt vil tvinge aksjekursen ned.

- Alle er så negative at shortingen bare er nødt til å fortsette å øke i omfang, sier Buzzy Geduld, sjef for hedgefondet Cougar Trading, som ikke selv har aksjer i RIM.

Problemer i utlandet
Ikke bare øker Apple og Googles andeler, men RIM sliter også i utenlandske markeder. Nylig ble de nær bannlyst i flere arabiske emirater fordi myndighetene ikke fikk innsyn i eposter sendt via mobilene deres, og også i India har det vært problemer med det samme.

Som om det ikke var nok, er det stadig flere selskaper i USA som vurderer å la sine ansatte bruke iPhone også i jobbsammenheng. Bedriftsmarkedet i USA har vært det klart største markedet for RIM i flere år.

Ifølge en undersøkelse Sanford C. Bernstein har gjort i USA og England i 200 bedrifter, lar 74 prosent sine ansatte bruke andre telefoner enn Blackberry.

I år har RIM-aksjen falt 33 prosent på Nasdaq-børsen, mens Apple har steget 28 prosent.

Les også: Wall Street vil ha iPhone (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.