Google lanserer sin største oppdatering av søketjenesten sin på tre år. Algoritmen som bestemmer hvilke resultater du får når du søker er selve «cola-oppskriften» for Google. Den hemmelige koden som har gjort tjenesten til verdens største søke- og annonsetjeneste.

Den nye versjonen kalles Hummingbird, og har allerede vært aktiv i en måned, men det er først nå Google snakker om hva Hummingbird betyr for brukere og annonsører. Den nye algoritmen gir, ifølge Google, andre resultater enn den gamle versjonen i 90 prosent av alle søk, skriver BBC News.

Naturlig språk
Den største endringen i Hummingbird er forståelsen av naturlig språk. Nå skal Google gi deg mer forståelsesfulle svar når du skriver inn lengre og kompliserte søk med naturlig språk i søkefeltet. De fleste er kanskje vant med å skrive inn tilpassede søkestrenger, men forståelsen for naturlig språk er spesielt viktig etter hvert som bruk av stemmegjenkjenning blir mer utbredt.

Google venter at ulike smartenheter som smartklokker, nettlesere i biler og smarte tv-er vil styres av brukernes stemmer. Da blir det helt avgjørende for konkurransen mellom søkemotorene å være den som best forstår stemmebaserte søk.

Naturlig språk betyr også at søkemotoren forstår sammenhengen mellom ord, kulturelle referanser og konsepter i stedet for bare å lete etter nettsider som har flest mulig av søkeordene i seg.

Google har også fokusert mer på rangeringen av søkeresultater i Hummingbird. Tidligere har hovedfokus vært på å bygge en best mulig søkeindeks. Teknologi for å forutsi oppfølgingsspørsmål er også så vidt introdusert. I et eksempel som ble brukt under presentasjonen av Hummingbird søkte en Google-ansatt etter Eiffel-tårnet med stemmen. Da hun etterpå spurte telefonen hvor høyt tårnet er hadde telefonen allerede svaret klart.

Ny design
Sammen med Hummingbird lanserer Google også en ny design for sin forside, Google.com. Den nye designen er responsiv, det vil si at den er mer eller mindre lik på alle skjermtyper, men endrer seg dynamisk ut fra skjermstørrelse og oppløsning.

Forsiden er også blitt mer grafikkbasert, med få store elementer som gjør siden mer vennlig for berøringsskjermer enn tidligere.

Etter redesignen kan Google operere med én forside i stedet for å lage ulike versjoner for pc-er, nettbrett og smarttelefoner i tillegg til egne tilpasninger for ulike operativsystemer.

Les også:
- Ikke rart Iphone ble hacket
Smartobjektiv: Mobilkamera på steroider
Bankene frykter hackertrusselen
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.