For ett år siden kjøpte Google opp Motorolas mobilvirksomhet. Nå har de lettet på sløret over sine kommende produkter. Og det er tydelig at Google gjennom Motorola akter å bli en størst mulig aktør innen smarttelefoner.

Google har allerede lansert en håndfull telefoner og nettbrett gjennom Nexus-serien. Men Nexus-produktene har hatt begrenset distribusjon og vært rettet inn mot teknologer. Med Motorola-telefonene ønsker Google å treffe et bredt publikum - samtidig som de konkurrerer med sine partnere Samsung, HTC, LG og Sony om kundene.

- Vi vil [i år] lansere en håndfull smarttelefoner som ikke viser vårt endelige tilbud, men som vil tydeliggjøre hvilken retning vi tar, sier Motorola-sjef Dennis Woodside, ifølge CNet News.

Moto X
Moto X er navnet på det første flaggskipet Motorola lanserer. Foreløpig har Motorola sagt at Moto X vil være mer bevisst brukeres omgivelser enn andre telefoner. Den vil oppføre seg ulikt om den ligger i en lomme eller om den befinner seg i en bil i fart. For eksempel skal den aktivere kameraet automatisk når den trekkes opp av en lomme, i tilfelle du vil ta et bilde raskt.

Samtidig har Motorola utviklet to egne prosessorer som skal gjøre det mulig for telefonen å ha en rekke sensorer aktivert hele tiden uten å tømme batteriet på få timer.

Motorola-sjefen gjorde også et poeng ut av å fortelle den amerikanske pressen at Motorola vil montere telefonene sine i USA, i motsetning til Apple som har alle sine industrielle partnere i Asia.

Piller og tatoveringer
Motorola viste frem andre prosjekter også. Selskapet har sagt at de vil tilbake til sin fordums posisjon som innovatør og markedsleder, slik de var på 1990- og 2000-tallet.

Et prosjekt Motorola demonstrerte nylig er en elektronisk tatovering som kan brukes til brukeridentifisering. Et annet prosjekt består av en «pille» som inneholder en sender og et batteri som gjør hele brukerens kropp til en vandrende krypteringsnøkkel.

Les også:
St. Olav får innendørs navigering
Datamaskiner kan "regne ut" om du får drømmejobben
Luftskip kan gi Afrika internett
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.