Store deler av norsk næringsliv stoppet opp tirsdag. En feil under oppgraderingen av en sentral i Netcoms infrastruktur gjorde at all sms og taletrafikk i operatørens nettverk var nede i Oslo og Akershus. Feilen ble gradvis rettet, men for mange var hele arbeidsdagen uten dekning.

– Vi har ikke faste telefonlinjer lenger. Bare på hovedkontoret vårt mistet 400 ansatte all kommunikasjon unntatt internett, sier konsernsjef Petter Eiken i Skanska.

Skanska har 300 ulike prosjekter rundt i landet og 4.200 ansatte. Alle har Netcom.

– En del av våre prosjekter krever gode sikkerhetsrutiner. Vi hadde heldigvis ingen alvorlige ulykker tirsdag, men om noe hadde skjedd ville ikke våre interne beredskapsrutiner fungert, sier Eiken.

Han mener Netcom må komme med en grundig forkl#229.

– De må redegjøre på en troverdig måte for hva de gjør for å sikre at det ikke skjer igjen, hvis ikke er vi ferdige med dem, sier Eiken til Dagensit.no.

Lammet Synnøve
Også Synnøve Finden ble kraftig rammet tirsdag morgen.

– Vår organisasjon er mobil og spredt. Ingen av telefonmøtene kunne holdes og ingen av sms-tjenestene vi bruker internt fungerte. Verktøyene som uteselgerne er avhengige av kunne ikke oppdateres, sier direktør Harald Bjerknes i Synnøve Finden.

Han sier de klarte å omstille seg, men at de mistet mye tid – og penger – på Netcoms nedetid.

– Netcom må komme på banen med en skikkelig forkl#229 og bedre fremtidige garantier, sier Bjerknes.

Sjekker rutiner
I Netcoms lokaler i Nydalen jobbes det dag og natt med ettervirkningene av dekningsutfallet tirsdag.

– Dette skal ikke kunne skje og vi tar det meget alvorlig. Vi gjennomgår det som skjedde nøye for å lage nye rutiner som hindrer lignende hendelser i fremtiden, sier kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i Netcom.

Han sier Netcom hadde reserveløsninger på plass, men at det tok tid å rute om trafikken.

– Vi måtte foreta en kontrollert overgang til reserven og det tok tid. Derfor hadde vi en gradvis gjeninnføring av tjenestene, sier Vederhus.

Netcom forventer at kundene er misfornøyde når noe slikt skjer, men mener de er godt skikket til å tjene bedriftskundene sine.

– Vårt nett er absolutt bra nok til forretningskritiske prosesser, men tirsdag lærte oss at det er rom for forbedring. Det er viktig for oss å være åpne og oppriktige med de problemene vi opplever, sier Vederhus.

Eliminerer utfall
Telenor opplever selv tjenesteutfall fra tid til annen. Men et slikt omfang som i Netcoms tilfelle på tirsdag har de ikke opplevd. Telnor vil ikke kommentere mulig årsak hos NetCom.

– Hittil har vi aldri opplevd å miste all tale og sms i et så stort område i så lang tid. Men vi har også tjenesteutfall fra tid til annen, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor.

Han sier det samme i teorien kunne skjedd i samme omfang hos Telenor, men ikke over like lang tid. Telenor hadde senest torsdag et driftsbrudd, men det gjaldt kun 3G og varte noen minutter.

– Vi oppgraderer hele vårt nettverk for tiden og skal være ferdige med det innen utgangen av 2011. Når det nye nettet er på plass vil faren for slike utfall bli ytterligere redusert, sier Amundsen.

Netcoms utfall skjedde i forbindelse med en oppgradering av nettet. I slike faser er man ekstra sårbare.

– Vi skal oppgradere 10.000 lokasjoner på 18 måneder. Å forvente at alt går perfekt på alle 10.000 stedene er kanskje ikke sannsynlig, sier Amundsen.

Les også: Skviser ut de minste (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.